فیزیولوژی · فوریه 2, 2022 0

دریافت فایل پاورپوینت استخوان بندي بدن انسان

دریافت فایل پاورپوینت استخوان بندي بدن انسان 

 

دارای مفاهیم کلیدی:

پاورپوینت استخوان بندي بدن انسان,پاورپوینت, استخوان ,بندي, بدن ,انسان

 

توضیحات:

نوع فایل.ppt: (قابل ويرايش و آماده پرينت)
تعداد اسلاید : 19 اسلاید

قسمتی از متن.ppt:

مقدمه

انجام حرکات بدن در یک جانور پرسلولی فقط بر عهده ماهيچه ها نیست و جانوری که تنها از ماهیچه‌های خود برای حرکت کردن استفاده کند، حرکاتش بسیار کند خواهد بود. در عوض جانورانی که برای ماهیچه‌های خود تکیه‌گاهی دارند حرکتشان هم به نسبت سریع است این تکیه‌گاه را اسكلت می‌نامند.

دو نوع اسكلت وجود دارد:
داخلي و خارجي

جانوران داراي اسكلت خارجي معمولا جثه ها كوچكي دارند.

در عوض امروزه بزرگ ترين جانوران زمين مانند فيل داراي اسكلت داخلي هستند.اسكلت داخلي از جنس استخوان يا غضروف يا هر دو با هم است.
– حفاظت اندام هايي مانند مغز و قلب و شش ها- كمك به حركت- شكل دادن كلي به بدن وحفظ ايستايي آن-تكيه گاه عضلات- مغزقرمز استخوان مركز گلبول سازي-همچنین استخوان را باید منبع مهم ذخیره مواد معدني بخصوص كلسيم شمرد که وجود آنها در فعالیتهای حیاتی بدن ضرورت دارد.
اسکلت آدمی برای سهولت مطالعه به پنج بخش سروتنه و دست ها و پاها و لامي تقسیم می‌شود.

استخوان هاي سر
استخوان های سر عموما از نوع استخوان هاي پهن هستند اسکلت سر شامل دو بخش جمجمه وچهره است. استخوانهای جمجمه هشت عدد هستند و عبارتند از: یک پيشاني در جلو ، یک استخوان پس سري که در پشت و زیر جمجمه قرار دارد ، این استخوان سوراخی بیضوی دارد که از آن راه مغز با نخاع مربوط می‌شود. دو آهيانه در طرف بالای جمجمه ، دو استخوان گيجگاه در دو پهلوی جمجمه ، یک استخوان پروانه که کف جمجمه را تشکیل می‌دهد. یک استخوان غربالي در پشت و بالای حفره‌های بيني. استخوانهای چهره ۱۴ قطعه هستند. ۱۳ قطعه چسبیده به جمجمه و بی‌حرکت هستند و یک قطعه آرواره ي متحرک است.

ستون مهره ها از ۲۹ قطعه استخوان ساخته شده است. به هر یک از قطعات ستون مهره یک مهره می‌گویند. مهره‌های پشت به قسمی روی هم قرار گرفته‌اند که جسم آنها روی هم و سوراخ آنها در امتداد یکدیگر و در نتیجه لوله درازی بوجود می‌آید محل استقرار نخاع است. میان جسم هر دو مهره یک تیغه غضروفي قرار گرفته است. مهره‌های ستون مهره‌ها را از نظر شکل و محل به پنج بخش تقسیم می‌کنند. مهره‌های گردن که تعداد آنها ۷ عدد است. مهر‌های پشت که تعداد آنها ۱۲ عدد است و به دو زایده پهلویی و مهره پشت دو دنده متصل هستند. مهره‌های كمر که تعداد آن ۵ عدد است. استخوان یکپارچه دنبالچه که از اتصال ۴ یا ۵ مهره جنینی بوجود آمده است.

 


دانلود مستقیم فایل