علوم تربیتی · فوریه 2, 2022 0

دریافت فایل پروژه (کارنمای معلمی) دانشگاه فرهنگیان رشته علوم تربیتی

دریافت فایل پروژه (کارنمای معلمی) دانشگاه فرهنگیان رشته علوم تربیتی 

 

دارای مفاهیم کلیدی:

کارنمای, معلمی,پروژه (کارنمای معلمی) دانشگاه فرهنگیان رشته علوم تربیتی ,پروژه داشگاه فرهنگیان,چگونگی مواجهه با چالش های معلمی در موقعیت عمل,چالش های علم معلمی در موقعیت های واقعی,پروژه دانشگاه فرهنگیان

 

توضیحات:

پروژه (کارنمای معلمی) دانشگاه فرهنگیان رشته علوم تربیتی
چکیده :

پروژه در دانشگاه فرهنگیان ، ماهیت روایی دارد و به نوعی خود پژوهی است . بدیهی است که این دانشگاه برای آموختن آهنگ تازه ای ایجاد شده است و در این آهنگ تازه ، درس پژوهی نقطه ی اوج آهنگ آن است . به عبارتی درس پژوهی روایت پایان داستان تربیت معلم بوده و حلقه پیوند تجارب برای کسب شایستگی معلم شدن است .
پروژه من مربوط به مشاهدات و تجربیاتی است که در طول چهار سال حضور در دانشگاه فرهنگیان سلماس به دست آورده ام و سعی کرده ام مختصری از تفکراتم نسبت به شغل معلمی قبل و بعد از ورود به دانشگاه را بیان نمایم و همچنین برخی از موضوعات و اتفاقات جالبی را که در مدت حضور من در دانشگاه یا کارورزی در مدرسه برایم اتفاق افتاده و من نظاره گر آن بوده ام و به نوعی تاثیری در فرآیند آموزشی من یا دانش آموزان مدرسه داشته است را در قالب روایتی بازگو کرده ام .
لازم به ذکر است که معلم باید زمان زیادی از وقت خود را با بچه ها بگذراند ، اشتیاق زیادی به آموزش داشته و از مهارتهای ارتباطی خوبی برخوردار باشد . او باید صبور و خوش اخلاق بوده و روابط خوب و نزدیکی با بچه ها و والدین آنها برقرار کند . همچنین معلم با دانش آموزان مختلف که هر کدام تفاوتهای فردی و استعداد خاصی دارند سروکار دارد و هم زمان باید علاوه بر تدریس به کنترل و حفظ آرامش دانش آموزان ، مشاوره ، ایجاد ارتباط نزدیک و دوستانه با دانش آموزان و بخصوص دانش آموزان کم انگیزه بپردازد . با وجود این مشکلاتی که در محیط کاری وجود دارد و مشکلات شخصی که هر فرد میتواند در زندگی خود داشته باشد ، معلم نباید اجازه دهد که این موارد ذره ای برروی کیفیت کار او در کلاس تاثیر منفی بگذارد .

کلید واژه :
معلمی ـ دانشگاه فرهنگیان ـ تفاوتهای فردی در تعلیم و تربیت ـ محیط کلاسی و کارورزی ـ روابط بین فردی .

فهرست
مقدمه
فصل اول
دوران کودکی تا شروع مدرسه
دوران ابتدایی
دوران راهنمایی
دوران دبیرستان
انتظارات اولیه من
تجارب زیستی
کارورزی 1
کارورزی 2
کارورزی 3
کارورزی 4
تحلیل رخدادهای واقع شده در فرآیند تحصیل
تصمیمات اتخاذ شده و اعمال به انجام رسیده
دانش ارائه شده و آنچه پذیرفته نشده
فصل دوم
چگونگی معلمی کردن در آینده
باور های یادگیری و آموزشی
اصول مبنایی برای معلمی کردن
آرمان های معلمی کردن
چالش های علم معلمی در موقعیت های واقعی
چگونگی مواجهه با چالش های معلمی در موقعیت عمل
فصل سوم
تعهدات حرفه ای دانشجو معلم
منابع و مآخذ

مقدمه :
معلمی شغل و حرفه نیست بلکه ذوق و هنر توانمندی است . معلمی در قرآن به عنوان جلوه ای از قدرت لایزال الهی نخست ویژه ذات مقدس خداوند تبارک و تعالی است . در نخستین آیات قرآن که بر قلب پیامبر اکرم (ص) نازل شد به این هنر خداوند اشاره شده است .
خداوند در سوره علق آیات 1 تا 5 میفرماید :
« بخوان به نام پروردگارت که جهانیان را آفرید ، خداوندی که انسان را از خون بسته سرشت ساخت ، بخوان که پروردگارت کریمترین است ، همان خداوندی که انسان را علم به نوشتن آموخت و به آدم آنچه را که نمیدانست تعلیم داد. »
این آیات نشان میدهند که هنر شگفت معلمی از آن خداوند متعال است . هنر  معلمی یکی از سخترین هنرها است که اگر معلمی در این راه عشق و علاقه نداشته باشد بیشتر تلاشهایش مفید واقع نخواهند شد و به نتیجه مورد انتظار نخواهد رسید . البته تنها عشق و علاقه معلم برای رسیدن به شرایط مطلوب کافی نیست و به حمایت خانوداه ، جامعه و دولت برای رسیدن به موفقیت احتیاج دارد . به طور کلی معلم با روح و روان دانش آموزان سروکار دارد و باید خود معلم از سلامت جسمانی و روحی ـ روانی برخوردار باشد .
علاوه بر مواردی که بالا ذکر شد ، معلم باید از لحاظ علمی نیز در سطح بالایی باشد و با شیوه های نوین تدریس آشنایی و بر آنها تسلط داشته باشد . برای دانشجویان رشته معلمی و دبیری که دروس را بصورت تئوری و نظری گذرانده اند و دانش لازم را به دست آورده اند باید زمینه ای فراهم شود که این دانش خود را بصورت عملی به کار گیرند و از نقاط قوت و ضعف خود آگاه شوند . به این منظور به نظر من کارورزی یکی از بهترین راه ها برای تحقق این هدف است . دانشجو معلم در کارورزی علاوه بر مشاهده شرایط موجود در کلاس درس و تدریس در آن محیط ، میتواند از تجربیات معلمان با سابقه  نیز برای ارتقاء سطح معلومات و تجربیات خود سود ببرد و هر چه بیشتر خود را برای تدریس مستقل و بدور از کم کاستی آماده سازد .

 


دانلود مستقیم فایل