مبانی نظری · فوریه 2, 2022 0

دریافت فایل مبانی نظری و پیشینه تحقیق قلدری

دریافت فایل مبانی نظری و پیشینه تحقیق قلدری 

 

دارای مفاهیم کلیدی:

مبانی تحقیق قلدری ,مبانی نظری تحقیق قلدری ,,پیشینه تحقیق قلدری ,مؤلفه های قلدری ,2,4,اشکال قلدری ,2,4,1,شکل مستقیم یا غیر مستقیم قلدری ,2,4,1,1,قلدری فیزیکی ,2,4,1,2,قلدری کلامی ,2,4,1,3,قلدری رابطه ای یا اجتماعی

 

توضیحات:

مبانی نظری و پیشینه تحقیق قلدری به صورت کامل و جامع در حجم  63 صفحه در فرمت word

#این مبانی نظری و پیشینه تحقیق، کامل و جامع می باشد.
#رفرنس نویسی و دارای منبع.
#با فرمت ورد و قابل ویرایش.
#از این فایل می توان برای فصل دوم پایان نامه و تحقیق، پروپوزال، پژوهش های علمی و …. استفاده نمود.


فصل دوم
پیشینه پژوهش
2-1.مقدمه
قلدری
یک مشکلی
از رفتار آشکار و پرخاشگری عمدی، مضر(از نظر جسمی، روانی یا هردو) و تکراری
است. دانش آموزان قربانی توسط یک یا چند دوست به ستوه آورده می شوند و
مورد تهاجم (بصورت کلامی، بدنی یا هر دو) قرار می گیرند. در هر نوع قلدری
عدم تعادل و ناهماهنگی قدرت وجود دارد. بطوریکه در آن قوی ترها (قلدرها) بر
ضعیف ترها(قربانی ها) غلبه می کنند. قلدران مدرسه دانش آموزانی را که نمی
توانند از خود دفاع کنند مکررا مورد طعنه، ناسزا، آزار، تهدید و تمسخر قرار
می دهند. آنها ممکن است قربانیان خود را با القاب نامناسب صدا بزنند، ظاهر
و رفتار آنها را مسخره کنند، ادای آنها را دربیاورند، و یا آنها را از
زمین بازی بیرون کنند و وسایل و آنها را به زور بگیرند(ابوالمعالی الحسینی و
موسی زاده،1391).
قلدری غیر قابل تحمل است برای اینکه یک ستم و تعددی
مکرر، بی رحمانه و بدون دلیل  که بوسیله یک فرد قدرتمند بر علیه یک شخص
ضعیف صورت می گیرد.در سال 1970 انقلابی در تفکر در مورد قلدری درمدارس بطور
جدی(برای اولین بار) در اسکاندیناوی شروع شد.پیشگام این موضوع دکتر دان
اولویوس از دانشگاه برگن بود. او توانست مراجع آموزشی در نروژ را در مورد
اهمیت متوقف کردن قلدری در مدارس و جلب کردن همکاری آنان در مبارزات محلی
با هدف کاهش دادن سیستماتیک قلدری ،متقاعد کند. شاید این تعریف 
فارینگتون(جرم شناس انگلیسی) درسال 1993 متقاعد کننده باشد. او قلدری را
اینگونه تعریف می کند: ستم ،تعددی  مکرر که بصورت فیزیکی یا روانی از طرف
یک فرد قدرتمند بر علیه یک فرد ضعیف.البته  این تعریف قلدری ناقص است زیرا
که ، فقط به یک فرد اشاره می شود اما باید توجه داشت که قلدری اغلب بطور
گروهی انجام می شود. تعریف اصلاح شده ای که ریگبی(2007) ارائه می دهد این
است که قلدری یک ستم و تعددی  ویا فشار مکرر روانی و فیزیکی که بوسیله یک
فرد قدرتمند یا یک گروه بر روی یک فرد ضعیف  انجام می شود. قابل توجه است
که قلدری در جایی اتفاق می افتد که یک عدم توازن در قدرت وجود دارد.این عدم
تعادل بعضی مواقع قابل مشاهده است مثل زمانیکه فرد قربانی بسیار کوچک یا
ضعیفی است یا زمانیکه یک گروهی از افراد برای ترساندن به هم ملحق می شوند.
اما اغلب مواقع این عدم تعادل نا آشکار است به عنوان نمونه زمانیکه تفاوت
در قدرت، روانشناختی است.
1    -2. مفهوم قلدری
متداولترین تعریفی که
در مورد قلدری مطرح شد از دان الویوس در سال 1993 می باشد. برطبق این
تعریف یک دانش آموز زمانی قلدر به شمار می آید که به طور مکرر و در طول
زمان یک یا چند دانش آموز را مورد اعمال منفی قرار دهد. اصطلاح اعمال منفی
در برگیزنده انواع وسیعی از رفتارها نظیر پرخاشگری کلامی، آزارهای جسمی و
فیزیکی است(الویوس،1993؛ عزیزی،1389).
آرچر  و جندروس  (2005) بیان می
دارند که همةپرخاشگری ها یا خشونت های میان دانش آموزان در مدرسه، قلدری
نیست اما قلدری همیشه با پرخاشگری و خشونت همراه است. ریگبی(2007) نیز مطرح
می کند آزار  اصطلاحی است که بطور مکرر به عنوان یک مترادف برای واژه
قلدری کردن استفاده شده است.اگر چه چیزی که آزار نامیده می شود می تواند
بسیار آسیب رسان باشد این اصطلاح اغلب برای توصیف خشونت و رفتار توهین آمیز
با شدت کمتر بکار برده می شود.برای شکل های فیزیکی  خشونت اصطلاح قلدری
کردن کاربرد دارد.هر دو اصطلاح می تواند بعضی مواقع برای توصیف سوء استفاده
از قدرت در دامنه ی گسترده ای از رفتارهای توهین آمیز استفاده شود.اگرچه
برای رفتارهایی که بطور جدی خطرناک نیستند اصطلاح آزار احتمالاًبیشتر به
ذهن می آید اما آزار و اذیت یک نوع از قلدری کردن است که معمولاً از نوع
غیر فیزیکی است.  و اینکه آزار و اذیت کردن یک جنبه مهم از قلدری کردن است.
از آنجایی که قلدری می تواند تعاریف بسیار گسترده ای داشته باشد و به
اشکال گوناگونی رخ دهد(فیزیکی، زبانی، ارتباطی- اجتماعی)شناخت زمینه هایی
که قلدری محسوب نمی شوند بسیار مهم است. در مواردی که دو دانش آموز که از
نظر قدرت اجتماعی و فیزیکی تقریباً مشابه هم هستند، با هم دعوا یا درگیری و
اختلاف پیدا کنند رفتارشان قلدری محسوب نمی شود(نانسل و همکاران،2001؛
الویوس،1993). همچنین مواردی که برای رقابت های درسی و ورزشی رفتارهای
پرخاشگرانه از دانش آموزان سر می زند و یا برای دفاع از خود، اموال شان یا
دوستان شان دست به رفتارهای پرخاشگرانه می زنند، جز قلدری کردن و قربانی
شدن نمی باشند(ریگبی،2008). اکثر تحقیقات مربوط به قلدری معمولاً اتفاقات
قلدرانه را از رفتارهای پرخاشگرانه اتفاقی در افراد و گروه ها متمایز کرده
اند. زیرا قلدری گونه ای از پرخاشگری کنشی است که در آن قلدری تحریک نشده و
آغازکننده رفتار پرخاشگرانه است. در مورد تفاوت قلدری از پرخاشگری می توان
گفت رفتار قلدرانه شامل عدم تعادل قدرت بین شخص مرتکب و هدف است که به طور
عمده آسیب زا است و به صورت مکرر رخ می دهد(الویوس و همکاران،2003). عدم
تعادل در قلدر به این معنی است که قلدری از بعضی جهات از فرد مورد هدف قوی
تر است(محبوب تر، از لحاظ فیزیکی بزرگتر، زیرکتر و جایگاه اجتماعی بالاتر)
در حالیکه پرخاشگری شامل یک فعالیت منحصر به که فرد به وسیله افراد و یا
گروه ها بر ضد همدیگر انجام می گیرد و دارای محدودیت زمانی است(سویرر و
همکاران،2010،به نقل از عزیزی،1389). تفاوت بین قلدری با انواع سوء رفتار  و
غفلت کودکان با تعریف سوء رفتار مشخص می شود سوء رفتار هرگونه رفتار یا
مجموعه رفتارها یا نقص در رفتار توسط یک والد یا مراقب کودک که منجر به مرگ
یا صدمه جسمی یا روانی شود(پترسن ،2013)
2-3.مؤلفه های قلدری
تعاریف
مختلفی از قلدری وجود دارد  اما اکثر پیشینه تحقیقات پنج مولفه ضروری را
مطرح می کنند. مولفه های ذیل با رفتار پرخاشگرانه متداول سهیم هستند.
 

فصل دوم پیشینه پژوهش

2-1.مقدمه   
2-2. مفهوم قلدری   
2-3.مؤلفه های قلدری   
2-4.اشکال قلدری   
2-4-1.شکل مستقیم یا غیر مستقیم قلدری   
2-4-1-1.قلدری فیزیکی    
2-4-1-2.قلدری کلامی   
2-4-1-3.قلدری رابطه ای یا اجتماعی   
2-4-1-4.قلدری سایبری   
2-5.مفهوم قربانی   
2-5-1.قربانیان مطیع    
2-5-2.قربانیان محرک یا قلدر-قربانی   
2-6.ویژگی های قلدرها و قربانیان   
2-6-1.قلدرها    
2-6-2.قربانیان   
2-6-3.تماشاچی   
2-7.مبانی نظری   
2-7-1.نظریه فرهنگی- اجتماعی   
2-7-2.نظریه یادگیری شناختی- اجتماعی   
2-7-3.پردازش اطلاعات   
2-7-4.دیدگاه مدرسه   
2-7-5.مدل سیستمی- رشدی    
2-8.شیوع قلدری    
2-9.تشخیص افتراقی قلدری با اختلالات روانپزشکی کودک   
2-10.سبب شناسی رفتار قلدری    
2-10-1.ژنتیک   
2-10-2.خلق و خو   
2-10-3.علل تربیتی   
2-11.پیامدهای قلدری   
2-12.درمان قلدری   
2-12-1.برنامه های پیشگیری از قلدری   
2-12-1-1.در سطح اجرایی اصول   
2-12-1-2.در سطح کلاس درس   
2-12-1-3.در سطح والدین و اعضای جامعه   
2-12-2.برنامه جلوگیری از قلدری    
2-12-2.اصول OBPP    
2-12-3.مؤلفه های OBPP   
2-12-3-1.مولفه هایی در سطح مدرسه   
2-12-3-2.مؤلفه هایی در سطح کلاس   
2-12-3-3.مؤلفه های در سطح فردی   
2-12-3-4.مؤلفه هایی در سطح انجمن   
2-13.بررسی متون   
منابع

 


دانلود مستقیم فایل