مبانی نظری · فوریه 2, 2022 0

دریافت فایل مبانی نظری و پیشینه تحقیق اطلاع رسانی

دریافت فایل مبانی نظری و پیشینه تحقیق اطلاع رسانی 

 

دارای مفاهیم کلیدی:

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اطلاع رسانی,پیشینه تحقیق اطلاع رسانی,مبانی نظری تحقیق اطلاع رسانی,تاريخچه اطلاع رساني

 

توضیحات:

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اطلاع رسانی به صورت کامل و جامع در حجم 95  صفحه در فرمت word

#این مبانی نظری و پیشینه تحقیق، کامل و جامع می باشد.
#رفرنس نویسی و دارای منبع.
#با فرمت ورد و قابل ویرایش.
#از این فایل می توان برای فصل دوم پایان نامه و تحقیق، پروپوزال، پژوهش های علمی و …. استفاده نمود.


بخشی از متن:
تاريخچه اطلاع رساني

ارتباطات و حافظه ابزارهاي اساسي براي تجربه اندوزي بشرند . انسان تنها مخلوقي است كه نسبت به تاريخ نگرش واقعي داشته و مي تواند آنچه اتفاق مي افتد را بخاطر بسپارد. در آغاز هر قرن جديد مردمان كشورهاي صنعتي بيش از بيش مي دانند كه عميقاً و اصولاً با دنيايي كه بسياري از آنها در به دنيا آمده بودند تفاوت دارد.
« وقتي اجتماعات پيشرفته اي در مناطق مختلف آسيا رشد يافتند، پيچيدگي زياد آنها باعث شد تا افراد – حتي به صورت آگاهانه –مجبور شوند به چگونگي مديريت و سامان دهي اين پيچيدگي توجه نمايند. شالوده و بنيان همه سيستمهاي نوشتاري – از قديمي ترين تا مهمترين ابزارهاي امروزي- آن است كه به زبان اجازه مي دهند تا ايـده ها و انتزاعات را به قالبي ملموس و عيني در آورد و در بسياري از موارد مي توانند با ارائه صدا و اهداف پيام هايي كه در صدا نهفته است، زبان را با دقت بيشتري تقليد و شبيه سازي كنند. به هر حال ، سيستم نوشتاري اوليه غير الفبايي بوده و به وضوح از تصاوير نقاشي شده حاصل آمده بودند. اگر چه تاريخچة آغاز نوشتار مبهم است اما به نظر مي رسد كه خط، در آسياي ميانه و حدود 5000 سال بيش شروع شده باشد ( فيدر، ترجمه رادباوه ص 11 )، اما يك سيستم نوشتاري هرگز نمي تواند مستقل از رسانه اي باشد كه مورد استفاده قرار مي دهد چنين رسانه اي همانند سيستم نوشتاري، از ضرورت هاي اجتماعي و شرايط محيطي ناشي شده است. محققين سيستمي نگارشي كه در خاورميانه باستان استفاده مي شد را خط ميخي ناميده اند. اما خط ميخي تنها سيستم نگارشي آن زمان نبود و در كنار آن به سيستم كاملاً تصويري نيز بايد اشاره كرد با پشت سر گذاشتن  از سيستم كاملاً تصويري ( تصوير نگار )1 به سيستم هايي كه براي بيان مفاهيم انتزاعي تر، تصاوير و حروف را در هم مي آميختند
( هيروگليف ) مستقلاً در دو كشور مصر و چين اتفاق افتاد. در هر صورت، نه تصويرنگاري و نه هيروگليف ، هيچ كدام مشكل اصلي در ارائه و نمايش زبان گفتاري را حل نكرد. با در نظر گرفتن اين مسئله چه آگاهانه و چه نا آگاهانه به مرحله بعدي توسعه سيستم هاي نوشتاري وارد شد: استفاده از نمادها براي بيان اصوات اولين سيستم ها كه به سيستم هاي هجـابندي معروف بـودند. واج يا واحـد تـلفظ را به عنوان عناصر سازنده خود در نظر گرفتند. سيستم هاي هجابندي ، رابطه بين تصويرگري بصري و بازنمايي گفتار بشري را از ميان برداشتند به عنوان مثال خط تصويري چيني از خط ژاپني تقليد كرد و در اثر آن اصلاح شد و يا حتي با هجاهايي كه در آن، هر نماد نمايانگر يك واج بود جايگزين گرديد. بنابراين، نمادها مي توانند با يكديگر تركيب و دوباره در هم آميزند تا بتوانند كلمات را بدون توجه به معاني آنها بازنمايي كنند.
از سوي ديگر اينها كافي نبود و در حدود 3000 سال پيش بود كه پيشرفت مهمي در خاور ميانه رخ داد. واج شناسان افراد تاجري كه در سواحل شرقي مديترانه زندگي مي كردند شيوه اي از باز نمود گفتاري را توسعه دادند كه همه انگاره هاي تصويري تقريباً همه باز نمودهاي واجي را كنار گذاشتند الفباي يوناني مستقيماً از اين شيوه ابداع شد و در آن همه واج ها از بين رفتند و يونانيان براي اهداف عملي خود از حروف الفبا استفاده كردند چيزي كه امروزه به نام الفباي لاتين مي توان از آن ياد كرد. حروف الفبا نقش محوري در ذخيره و تبادل اطلاعات پيدا كرد، و در اصل ، الفباء در ميان تنوع زبان ها و به روشي عامه فهم و دائمي بازنمايي زبان و هر نوع مفهومي كه در زبان بيان مي شود را ميسر ساخت و در كنار آن بازنمايي تجسمي اشياء رنگ ها و اشكال همواره بخش پيچيده فرهنگ بشري بوده است به هر حال تصوير برداري تجسمي به تدريج براي بازنمايي آنچه كه قابل رويت است توسعه يافت . الفباء يك اصل كليدي براي تبادل اطلاعات را در بر گرفت و ضرورت وجود ابزاري براي ارائه زبان به شكلي عموماً قابل فهم و ثابت ، نقشه ، ویژگی اضافی دیگری در برداشت ، تبادل اطلاعات از طریق بازنمایی تجسمی به دليل آنكه مي توانست هم از طريق زبان بيان گردد و هم از طريق مشاهده بصري شناخته شود قابل پيش بيني و استنباط بود. در هر صورت الفباء و سيستم هاي ثبت تجسمي اطلاعات نمي توانند همه انواع ارتباطات انساني را در بر داشته بيان كنند. زبان انديشه و گفتار را در بر دارد ؛ انگاره هاي تصويري ، چه به صورت بازنمايي واقعي و چه نمادين، آنچه كه قابل رؤيت است را بيان مي كند اما انسان چيزهايي غير از گفتار را نيز مي شنوند، عمده ترين شكل همه اين سيستم ها ارائه داده اي كمي است. اندازه گيري مفهومي بود كه در همان اجتماعاتي رشد يافت كه در آنها سيستم هاي اوليه نوشتاري توسعه يافتند اما هيچ يك نتوانستند مشكل بازنمايي و نمايش اعداد و محاسباتي كه در آن اعداد كاربرد دارد را كاملاً حل نمايند. همه سيستم هاي مختلف براي بازنمايي اطلاعات، چه زبانشناختي ، عددي، تجسمي يا سمعي نه تنها به عنوان ابزاري براي بازنمايي- سيستمي براي ثبت – بلكه به عنوان ابزاري براي نگهداري باز نمودها، كه نوعي رسانه ذخيره است، به زندگي انسان وابسته اند. رسانه ثبت اطلاعات بايد مناسب و انعطاف پذير باشد لوحه هاي گلي، استخوان ها، ستون هاي سيغلي پوست درخت و سطح هاي مشابه از اين موارد دور بودند و بايستي تحول ديگر صورت مي گرفت تا اطلاعات بهتر ثبت و مبادله مي شد و براي ثبت نيز كاغذ اختراع شد. پس از ظهور انواع جديد كتاب ها در قرون اول و دوم پس از ميلاد، اين ويژگي اهميت خاصي يافت.

 


دانلود مستقیم فایل