روانشناسی · فوریه 2, 2022 0

دریافت فایل مقاله ای جامع درباره اسکیزوفرنی و علایم و نشانه ها و راه های درمان این بیماری

دریافت فایل مقاله ای جامع درباره اسکیزوفرنی و علایم و نشانه ها و راه های درمان این بیماری 

 

دارای مفاهیم کلیدی:

اسکیزوفرنی نوعی اختلال روان پریشی (پسیکوتیک) , اسکیزوفرنی,مقاله ای جامع درباره اسکیزوفرنی و علایم و نشانه ها و راه های درمان این بیماری,اسکیزوفرنی یا روان گسیختگی

 

توضیحات:

مقاله ای جامع درباره اسکیزوفرنی و علایم و نشانه ها و راه های درمان این بیماری

بخشی از متن:
مقدمه 

اسکیزوفرنی یا روان گسیختگی یک اختلال روانی است که مشخصه های اصلی آن از کار افتادگی فرایند های فکری و پاسخگویی عاطفی ضعیف، توهم و از دست دادن شعور است.
این بیماری اکثرا در دوره نوجوانی و درحدود سنین 19 تا 21 سالگی میباشد.
افراد مبتلا به این بیماری تصاویری را میبینند و بوها و مزه هایی را احساس میکنند که واقعی نیستند و با اختلال در عملکرد اجتماعی یا شغلی قابل توجهی همراه است.
40 درصد بیماران اسکیزوفرنی چپ دست ها بوده اند. به نظر می رسد برخی از مواد مخدر تفریحی و داروها باعث ایجاد یا بدتر شدن  علایم می شود.
اختلال معمولا ادراک را تحت تاثیر قرار میدهد،اما معمولا به مشکلات مزمن در رفتار و احساسات نیز می انجامد. افراد مبتلا به اسکیزوفرنی در معرض شرایط اضافی (همراه بیماری) هستند،ازجمله افسردگی اساسی و اختلال اضطراب، احتمال سوء مصرف مواد مخدر در طول زندگی تقریبا 50 درصد است.

در این مقاله سعی شده که به طور مختصر راجع به این بیماری بحث شده، تاریخچه ای از ان آورده شده ، مشخصات تشخیصی آن و علایم مثبت و منفی آن ذکر شده ، جدول داروهای آن به صورت مختصر و قابل استفاده درج شده و درنهایت با شیوه ی درمانی این بیماری آشنا خواهیم شد.

تعریف بیماری براساس دستنامه روانپزشکی بالینی کاپلان و سادوک

اسکیزوفرنی نوعی اختلال روان پریشی (پسیکوتیک) با سبب شناسی ناشناخته است که با اختلالاتی در توانایی شناختی ،احساسات،ادراکات،تفکر و رفتار مشخص می گردد. به خوبی مشخص شده است که اسکیزوفرنی یک اختلال مغزی بوده و دارای نابهنجاری های قابل مشاهده ی ساختمانی و عملکردی در مطالعات تصویربرداری عصبی و همچنین اجزا ژنتیکی است در مطالعه بر روی دوقلوها یافت شده اند. این بیماری معمولا مزمن بوده و سیر آن شامل مراحل مقدماتی ،فعال، و باقی مانده است. علایم مرحله فعال عبارت اند از توهم ، هذیان، و اغتشاش فکر. مراحل مقدماتی و باقی مانده با اشکال تخفیف یافته علایم مرحله ی فعال مشخص می شوندف از قبیل باور های غیر عادی و تفکر سحر آمیز و همچنین نقایصی در مراقبت از خود و روابط بین فردی. از دهه ی 1970 تعداد بیماران اسکیزوفرنی مقیم بیمارستانها بیش از 50% کاهش یافته اند. بیمارانی که تحت درمان قرار می گیرند بیش از 80% موارد به صورت سر پایی درمان می شوند. اگر چه اسکیزوفرنی به عنوان یک بیماری منفرد مورد بحث قرار می گیرد اما احتمالا این بیماری شامل طیفی از بیماری ها یا سبب شناسی ناهمگون است.

فهرست مطالب:
مقدمه………………………………………………………………. …..ص 4
تعریف بیماری………………………………………………………….ص 5
تاریخچه…………………………………………………………………ص 6
ویژگی های تشخیص بیماری…………………………………………..ص7
نشانه های مثبت و منفی بیماران مبتلا…………………………………ص9
جدول داروهای ضد روانپریشی……………………………………..ص 10
اختلال های حرکتی ناشی از دارو…………………………………..ص 12
درمان اسکیزوفرنی…………………………………………………..ص 14
منابع……………………………………………………………………ص 18

 


دانلود مستقیم فایل