روانشناسی · فوریه 2, 2022 0

دریافت فایل تحقیق جامع تعیین میزان شیوع قلدری در مدارس

دریافت فایل تحقیق جامع تعیین میزان شیوع قلدری در مدارس 

 

دارای مفاهیم کلیدی:

تحقیق جامع تعیین میزان شیوع قلدری در مدارس,شیوع قلدری,شیوع قلدری در مدارس,قلدری دانش آموزان,شیوع رفتار قلدری به تفکیک سن, قلدری به تفکیک وضعیت تحصیلی,قلدری به تفکیک وضعیت اقتصادی ,پیامدهای قلدری ,علل های قلدری,مفهوم قلدری,قلدری سایبری,قلدر,,,

 

توضیحات:

فهرست مطالب:

فصل اول کلیات تحقیق

1-1 .مقدمه 1
1-2 .بیان مسأله 2
1-3 .اهمیت و ضرورت 32
1-4 اهداف پژوهش
1-4-1 هدف کلی
1-4-2 اهداف اختصاصی
1-5 .سوال ها
1-5-1 سوال ها
تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها
1-5-2 قلدری
1-5-3 قربانی
فصل دوم پیشینه پژوهش
2-1.مقدمه
2-2. مفهوم قلدری
2-3.مؤلفه های قلدری
2-4.اشکال قلدری
2-4-1.شکل مستقیم یا غیر مستقیم قلدری
2-4-1-1.قلدری فیزیکی
2-4-1-2.قلدری کلامی
2-4-1-3.قلدری رابطه ای یا اجتماعی
2-4-1-4.قلدری سایبری
2-5.مفهوم قربانی
2-5-1.قربانیان مطیع
2-5-2.قربانیان محرک یا قلدر-قربانی
2-6.ویژگی های قلدرها و قربانیان
2-6-1.قلدرها
2-6-2.قربانیان
2-6-3.تماشاچی
2-7.مبانی نظری
2-7-1.نظریه فرهنگی- اجتماعی
2-7-2.نظریه یادگیری شناختی- اجتماعی
2-7-3.پردازش اطلاعات
2-7-4.دیدگاه مدرسه
2-7-5.مدل سیستمی- رشدی
2-8.شیوع قلدری
2-9.تشخیص افتراقی قلدری با اختلالات روانپزشکی کودک
2-10.سبب شناسی رفتار قلدری
2-10-1.ژنتیک
2-10-2.خلق و خو
2-10-3.علل تربیتی
2-11.پیامدهای قلدری
2-12.درمان قلدری
2-12-1.برنامه های پیشگیری از قلدری
2-12-1-1.در سطح اجرایی اصول
2-12-1-2.در سطح کلاس درس
2-12-1-3.در سطح والدین و اعضای جامعه
2-12-2.برنامه جلوگیری از قلدری
2-12-2.اصول OBPP
2-12-3.مؤلفه های OBPP
2-12-3-1.مولفه هایی در سطح مدرسه
2-12-3-2.مؤلفه هایی در سطح کلاس
2-12-3-3.مؤلفه های در سطح فردی
2-12-3-4.مؤلفه هایی در سطح انجمن
2-13.بررسی متون
فصل سوم روش شناسی تحقیق
3-1.مقدمه
3-2.طرح پژوهش
3-3. جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونه گیری
3-4. متغیرهای پژوهش
3-5.ابزارهای پژوهش
3-5-1.پرسشنامه تجدید نظر شده قلدر/ قربانی الویوس
3-5-2.فهرست نشانگان ضربه روانی برای کودکان(TSCC-A)
3-6.روش اجرای پژوهش
3-7.روش تجزیه و تحلیل داده ها
3-8.رعایت اخلاق پژوهش
فصل چهارم توصیف و تحلیل داده ها
4-1.مقدمه
4-2.توصیف داده ها
4-3.تحلیل داده ها 24
4-2سؤالات 22
4-4.مقایسه نیمرخ های نشانگان ضربه روانی 23
فصل پنجم
5-1.مقدمه
5-2.بررسی سوالات
5-3. محدودیت ها
5-4.پیشنهادها
فهرست منابع

فهرست جداول
جدول 1-4: فراوانی و درصد فراوانی به تفکیک جنسیت
جدول 2-4: فراوانی و درصد فراوانی به تفکیک سن
جدول4-3:فراوانی و درصد فراوانی به تفکیک وضعیت اقتصادی
جدول4-4:فراوانی و درصد فراوانی به تفکیک وضعیت تحصیلی
جدول4-5: فراوانی و درصد فراوانی رفتار قلدری پرسشنامه قلدر/ قربانی الویوس
جدول4-6:فراوانی و درصد فراوانی بر حسب انواع رفتار قلدری پرسشنامه قلدر/ قربانی الویوس
جدول4-7: فراوانی اشکال رفتار قلدری
جدول4-8: شیوع رفتار قلدری به تفکیک جنسیت
جدول4-9: شیوع رفتار قلدری به تفکیک سن
جدول4-10:شیوع رفتار قلدری به تفکیک وضعیت تحصیلی
جدول4-11:شیوع رفتار قلدری به تفکیک وضعیت اقتصادی
جدول4-12:مقایسه قربانی شدن به نسبت جنسیت
جدول4-13: مقایسه قلدری کردن به نسبت جنسیت
جدول4-14: مقایسه قلدر- قربانی به نسبت جنسیت
جدول4-15: همبستگی بین قلدری، قربانی شدن و قلدر- قربانی با قد، وزن و شاخص توده بدنی
جدول4-16:همبستگی بین قلدری، قربانی شدن و قلدر- قربانی با وضعیت اقتصادی- اجتماعی و وضعیت تحصیلی
جدول4-17: همبستگی بین قلدری کردن و قلدر- قربانی با استرس پس از سانحه، افسردگی و اضطراب
جدول4-18: همبستگی بین قربانی شدن با استرس پس از سانحه، افسردگی و اضطراب
جدول4-19:همبستگی بین قلدری، قلدر- قربانی با خشم و تجزیه
جدول4-20: همبستگی بین قربانی شدن با خشم و تجزیه
4-22: مقایسه میانگین نشانگان روانی ضربه بین قربانی و غیر قربانی پرسشنامه قلدر/ قربانی الویوس
4-3: مقایسه نشانگان روانی ضربه بین قربانی و غیر قربانی پرسشنامه قلدر/ قربانی الویوس
جدول4-23: مقایسه فراوانی اشکال قربانی شدن برحسب جنسیت
جدول4-24:مقایسه فراوانی اشکال قلدری کردن بر حسب جنسیت

فهرست نمودار
نمودار4-1:مقایسه فراوانی اشکال قلدری کردن و قربانی شدن
4-1: مقایسه میانگین نشانگان روانی ضربه بین قلدری و غیر قلدری پرسشنامه قلدر/قربانی الویوس
نمودار4-5: مقایسه اشکال قلدری کردن بر حسب جنسیت
نمودار4-4: مقایسه اشکال قربانی شدن بر حسب جنسیت
4-2: مقایسه نشانگان روانی ضربه بین قلدری و غیر قلدری پرسشنامه قلدر/ قربانی الویوس

فصل اول
کلیات تحقیق

1-6 .مقدمه
قلدری پدیده ای نا آشنایی نیست بلکه پدیده ای رایج در دوران کودکی است که بیشتر در محیط مدرسه دیده می شود، ولی ممکن است در خانه، باشگاه ها و یا درحین انجام فعالیت های ورزشی هم دیده شود چندیدن نسل است که برخی از دانش آموزان، سایر همکلاسی هایشان را آزار می دهند. بروز چنین رفتارهایی هم از طرف مدرسه و هم از طرف خانواده بعنوان روند طبیعی رشد و ابزاری برای اجتماعی شدن کودکان تلقی می شود(آرتینوپولو ،2001). قلدری پدیده ای چند بعدی است که از پیچیدگی ارتباط بین روابط خانوادگی، روابط با دوستان، مدرسه و فرهنگ نشأت می گیرد(گلیو ،2011). این پدیده هر نوع رفتار ناهنجار و آزار دهنده فیزیکی و کلامی میان دو شخص با قدرتهای نابرابر به شمار می آید. این رفتار زمانی رخ می دهد که یک کودک بطور عمد و مکرر برروی دیگری و با نیت آسیب رساندن به او اعمال قدرت کند(هاستن و بایلی ،2010).
اخیراً پژوهش های زیادی در زمینة تأثیر قربانی قلدری بر زندگی کودکان و اینکه آیا قلدری می تواند تجربه ی دردناکی برای سلامتی روانی شان باشد، شروع شده است.مطالعات مقطعی نشان داده اند که کودکانی که مورد هدف قلدری بوده اند نشانه هایی از آشفتگی مثل اضطراب و افسردگی و انزوای اجتماعی را دارند. همچنین این نوع مطالعات ارتباط قلدری و قربانیان قلدری را با افسردگی ،افکار و عقاید خودکشی و اقدام به خودکشی نشان داده شده است. قلدری با تنهایی و منزوی بودن ،ناسازگاری هیجانی و اجتماعی،ریسک بالا برای سوء مصرف الکل و مواد،پیشرفت تحصیلی ضعیف و کمبود روابط نزدیک با همسالان رابطه دارد(نانسل ،2001). همچنین تاثیرات بلند مدت و کوتاه مدت قلدری بر روی سلامت روانی و جسمی کودکان توسط محققان مختلف بررسی شده است(فارینگتون و تتوفی ،2008).
بنابراین قابل درک است که چرا قلدری در مدارس بطور فزاینده ای باعث نگرانی عمومی و تلاش های محققان شده است.امروزه پذیرفته شده است که قلدری در همه مدارس روی می دهد و بیش تر از آن چه اکثر معلمان و والدین گمان می برند گسترش دارد(گیووازولایس و همکاران،2010). از دهه 1980، قلدری در محیط مدرسه به عنوان تهدیدی جدی برای رشد سلامت روانی و اجتماعی کودکان و نوجوانان مشخص شده است، که این منجر به تلاش های گسترده تر در ارتقای سلامت روان برای مشکل خاص رفتار قلدری در بین همتایان شده است.

1-7 .بیان مسأله
رفتارهای قلدری به عنوان مواجه های مکرر با اعمال و فعالیت های منفی بوسیلة یک یا بیش از یک نفر در اغلب زمان ها، تعریف می شود. در هنگام انجام این اعمال منفی( قلدر) تلاشی عمدی برای ضربه زدن یا ناراحت کردن شخص دیگر(قربانی) انجام می دهد(بوومن و همکاران،2012). بعلاوه یک عدم تعادل در قدرت واقعی یا مشاهده شده بین قلدر و قربانی وجود دارد(الویوس ،1993؛سلمیولی و پیتس ،2009).
قلدری در مدارس یک مشکل اجتماعی فراگیر و نافذ است که از قدرت نامتعادل نشأت می گیرد. به عبارت دیگر تسلط داشتن به همراه آسیب رساندن به دیگران بطور جسمی و اجتماعی و هیجانی است(الويوس،1993؛اسمیت ،2008). این عدم تعادل قدرت در قربانی و شخص قلدر بسیار مهم است زیرا که قلدری را از دیگر فعالیتهای خشونت بار و پرخاشگرانه متمایز می کند. قلدری می تواند به اشکال مختلفی صورت گیرد:
قلدری کلامی مثل نامیدن و اسم گذاشتن و آزار و اذیت کلامی
بیرون انداختن یک فرد از گروه
قلدری فیزیکی نظیر هل دادن ، کتک زدن، لگد زدن
برداشتن پول یا سایر چیزها ویا آسیب به اموال شخصی دیگران
تهدید یا وادار کردن دیگران به انجام چیزی که آنها نمی خواهند انجام دهند
قلدری نژادی

 


دانلود مستقیم فایل