روانشناسی · فوریه 2, 2022 0

دریافت فایل تحقيق پيرامون بررسي علل فرار مغزها در دبيرستان دخترانه

دریافت فایل تحقيق پيرامون بررسي علل فرار مغزها در دبيرستان دخترانه 

 

دارای مفاهیم کلیدی:

تحقيق, پيرامون, بررسي, علل, فرار, مغزها, در, دبيرستان, دخترانه,

 

توضیحات:

چكيده:
اين تحقيق پيرامون بررسي علل فرار مغزها در دبيرستان دخترانه فرزانگان شهرستان بجنورد انجام شده است و فرضيه هاي آن عبارتند از :
1- احتمالا كمبود امكانات رفاهي ، فرهنگي و اقتصادي و آموزشي در ايران باعث فرار مغزها مي شود
2- احتمالا وجود كار و امكانات بيشتر در كشورهاي پيشرفته باعث فرار مغزها
مي شود .
3- احتمالا بها دادن كشورهاي پيشرفته به جوانان و نوجوانان ، آنان را جذب مي كند و باعث فرار مغزها مي شود .
4- احتمالا كمبود فرهنگ در ايران باعث فرار مغزها مي شود .
5- احتمالا نبود آزادي ، امنيت و آسايش ، مهاجرت نخبگان را افزايش مي دهد و باعث فرار مغزها مي شود
6- احتمالا پذيرش در دانشگاه هاي خارجي با ميليونها تومان هزينه راهي است براي جبران سرخوردگي از كنكور و اين باعث فرار مغزها مي شود.
7- احتمالا بي اهميتي وزارت علوم به نخبگان ايراني باعث فرار مغزها مي شود .
8- احتمالا تبليغات و فعاليت شكارچيان مغزها باعث فرار مغزها مي شود .
9- احتمالا بي توجهي قانون و دولتمردان كشور به المپيادي ها باعث مي شود كه جوانان از ايران به كشورهاي ديگر مهاجرت كنند و باعث فرار مغزها مي شود .
10- احتمالا بي توجهي قانون و دولتمردان به تقويت امكانات تحصيلي و تحقيقي در دانشگاه ها در كشور باعث فرار مغز ها مي شود .
جامعه آماري اين پژوهشي را مجموعه ي دانش اموزان دبيرستان دخترانه ي فرزانگان شهرستان بجنورد تشكيل داده است كه 100 نفر به صورت تصادفي به عنوان نمونه ي اماري انتخاب گرديده و اطلاعات به روش كتبي توسط پرسشنامه جمع آوري گرديده و روش آماري استفاده شده در اين پژوهش آمار توصيفي مي باشد كه با فراواني و درصدگيري اطلاعات مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت و با توجه به نتايج به دست آمده تمام فرضيه ها مورد قبول است به جز فرضيه ي 10 كه ورد قبول نيست.

فصل اول
كليات تحقيق

مقدمه
زماني كه براي نخستين بار جمهوري اسلامي ايران در سال 1366 پا به عرصه مسابقات علمي دانش آموزان ( المپياد دانش آموزان) نهاد ، اصولا موضوعي تحت عنوان مهاجرت نخبگان مطرح نبود . خلاصه آنكه بخواهد برگزاري مسابقات داخلي و شركت در مسابقات بين المللي به مثابه عاملي براي «مهاجرتنخبگان» و يا در فضاي بد بيني و بد سليقي «فرار مغزها» مطرح گرديد علي اي حال اين فرضيه توسط ديدگاه هاي افراطي بويژه در فضاي ژورناليستي ، طي سالهاي متمادي به شدت تبليغ شد و كماكان بعضا مطرح مي شود نتيجه اين سياه غايي تشويق غير مستقيم نخبگان به مهاجرت و ايجاد جو بدبيني و ياس است و بدتر از همه آنكه اين فضاسازي بدبينانه ، نه تنها اين عمل را عموميت مي بخشد ، بلكه به طور غير مستقيم به آن مشروعيت نيز مي دهد .
بر اساس گزارشهاي يكي از نهادهاي دولتي از ميان 429 نفر از برندگان مدال طلاي كشوري المپياد از سال 1366 تا 1383 ، 63 درصد در داخل كشور و 37% به خارج از كشور رفته اند كه قريب به 70% از اين مهاجران به امريكا رفته اند يعني آمريكا در صدر كشورهاي جهان براي جذب نخبگان قرار دارد لازم به ذكر است كه جذب نخبگان به آمريكا محدود به كشور ايران نمي شود بلكه حتي كشورهاي اروپايي نيز با اين معضل روبرو هستند .
مي توان نتيجه گرفت كه هر چند خروج هر نخبه بايد نوعي ضايعه تلقي شود ولي مهاجرتها از نظر كمي در حدي كه ديدگاه هاي منفي مدعي هستند ، نيست . در ضمن اگر برنامه ريزي صحيحي صورت گيرد مي توان از بسياري از اين مهاجران دانشمند ايراني در جهت رشد و توسعه ي كشور بهره گرفت.

 


دانلود مستقیم فایل