علوم سیاسی · فوریه 2, 2022 0

دریافت فایل تحقیق بررسی وقوع انقلاب اسلامی و تاثیر آن در بروز جنگ ایران و عراق

دریافت فایل تحقیق بررسی وقوع انقلاب اسلامی و تاثیر آن در بروز جنگ ایران و عراق 

 

دارای مفاهیم کلیدی:

تحقیق, بررسی, وقوع, انقلاب, اسلامی, و, تاثیر, آن, در, بروز, جنگ, ایران, و, عراق

 

توضیحات:

پيشگفتار:
قبل از شروع اصل تحقيق لازم مي‎دانم، شمائي از كل تحقيق‎ام را در اختيار خوانندگان محترم قرار دهم. موضوع تحقيق عبارت است از: «بررسي انقلاب اسلامي و تأثير آن در بروز جنگ ميان ايران و عراق‌» بنابراين همان‎طور كه از موضوع پيداست مي‎خواهيم علل و عوامل بروز جنگ را مورد كنكاش و ديگرخواني قرار دهيم. بنا براين ناگفته پيداست كه هدف از ارا ئه اين تحقيق روشن نمودن برخي نقاط پنهان و جا مانده از انديشه چرايي انقلاب اسلامي و چگونگي بروز جنگ ايران و عراق خواهد بود.
اصولاً جنگ زماني اتفاق مي‎افتد كه اختلافات در بين دو يا چند كشور در سطح بين‎الملل وجود داشته يا پيدا شود بنابراين و قطعاً جنگ در سطح بين‎الملل نمي‎تواند تك علتي يا تك بعدي باشد. موشكافنه ديدن و بررسي كردن عوامل بروز جنگ و اختلافات از اهدافي بود كه محقق فوق سعي در بازشناسي يا پيدا نمودن آنها كرد و به اين تحقيق روي آورد.
همان‎طور كه ملاحظه خواهيد فرمود در برخي از فصول سعي مي‎شود برخي علل و عوامل اصلي را با ديدي كارشناسانه مورد نقد و بررسي قرار گيرند. از آنجايي برخي در مورد چگونگي و انجام وقوع جنگ بر يك نظر مي‎باشند و مهم اينكه بر نظر خود نيز تأكيد دارند، محقق فوق سعي نموده به نظرات متفاوت و همچنين به اثبات علمي هر يك از نظرات فوق بپردازد. اما انگيزه‎ايي كه باعث روي آوردن به اين موضوع و تحقيق گرديد بدين پا شكل گرفته است كه مدت مديدي از شروع و پايان جنگ گذشته است و در اين برهة زماني يا برخي علل و عوامل پيدايش جنگ را فراموش نموده‎اند و يا عده‎اي از چرايي آن اطلاع چنداني ندارند، رساندن اين پيام و منصفانه قضاوت نمودن در مورد آن، انگيزه فوق را پديد آورده است.
بنابراين در موضوع فوق متغير اصلي را «‌انقلاب اسلامي» در نظر گرفته و عواملي مانند: بروز ايدئولوژي، اختلافات ايدئولوژي و مرزي، نقش قدرت‎هاي بزرگ، خلاء قدرت در منطقه و ‎… را كه به متغير اصلي ربط پيدا مي‎نمايند را مورد برسري قرار مي‎دهيم. (رجوع شود به فصول بعد)
تحقيق فوق قطعاً به تنهايي و خودي خود نمي‎توانست شكل بگيرد، بنابراين در جهت انجام آن اساتيد ارجمند و بزرگواري سهم داشته‎اند كه جا دارد از ايشان تشكر و قدرداني نمايم. اساتيد محترمي چون جناب آقاي دكتر ابوالقسام ظاهري استاد محترم دانشكده حقوق و علوم سياسي كرج و قرآن. اساتيد محترم ديگر همچون، جناب آقاي دكتر شفيعي و آقاي دكتر امامزاده فرد و همچنين جا دارد از مجموعة مراكز و كتابخانه‎هايي كه در تهيه و اختيار قرار دادن كتب و مدارك به اينجانب در انجام اين تحقيق ياري رسانيدند مراكزي همچون، كتابخانه مركزي وزارت امور خارجه، كتابخانه مجلس شوراي اسلامي، كتابخانه بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي، مركز حفظ آثار جنگ، كتابخانه فرهنگسراي بهمن و همچنين مسئولان و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران و جا دارد از همسر و فرزندم كه در انجام اين تحقيق از اوقات آنها نيز بهره بردم، تشكر و قدرداني بنمايم.

فصل اول: كليات تحقيق
در اين فصل كه به عنوان «كليات تحقيق» نام گرفته است سعي مي‎شود به مباحثي همچون، طرح مسئله (موضوع تحقيق)، هدف تحقيق، اهميت تحقيق، سوالات اصلي و فرعي، فرضيه‎ها، روش تحقيق، مشكلات و موانع تحقيق و در نهايت سازماندهي تحقيق پرداخته شود.
موضوع تحقيق:
«بررسي وقوع انقلاب اسلامي ايران و تأثير آن در بروز جنگ ايران و عراق»
در بيان موضوع تحقيق بايد ابتدا با رويكرد جامعه‎شناسي انقلاب به طرح مسئله بپردازيم، به اين صورت كه «‌يك نوع پيوستگي همه جانبه‎اي بين جنگ و تحولات خشونت‎بار در انواع انقلابها به چشم مي‎خورد كه اين امر در انقلابهاي آمريكا، فرانسه، روسيه و يا حتي انقلاب اسلا مي ايران قابل مشاهده بوده و همچنين بخش قابل توجهي از تاريخ سياسي آن را به خود اختصاص داده است.»
در اين تحقيق در حقيقت اثر متغير مستقل ‌«وقوع انقلاب اسلامي‌» بر متغير وابسته يعني «بروز جنگ ايران و عراق» در نظر قرار گرفته مي‎شود.
در توضيح و تفسير موضوع فوق لازم است تا تعريف و چگونگي بازنمود هر يك از متغيرهاي مستقل و وابسته را به صورت اختصار به شرح

 


دانلود مستقیم فایل