دریافت فایل تحقیق موقعيت كلي نيروگاه گازي ري

دریافت فایل تحقیق موقعيت كلي نيروگاه گازي ري 

 

دارای مفاهیم کلیدی:

تحقیق, موقعيت, كلي, نيروگاه, گازي, ري

 

توضیحات:

موقعيت كلي نيروگاه گازي ري
مقدمه
نيروگاه گازي ري در زميني به مساحت 525000 متر مربع در جاده قم ـ شهرك باقرشهر واقع در جنوب پالايشگاه تهران و به فاصلة تقريبي 7 كيلومتري شهر ري قرار گرفته است در اواسط سال 1355 كار نصب 14 واحد آن شروع شد ( 6 واحد آسك خريداري شده براي اهواز و و 8 واحد هيتاچي خريداري شده براي بندرعباس ) در كمتر از 8 ماه اولين واحد آن به مدار آمده و 13 واحد ديگر در ظرف سه ماه بعد به مدار آمدند . در خلال نصب واحدهاي فوق الذكر كار خريد و عقد قرارداد جهت نصب 30 واحد ديگر با شركت هاي مخلتف انجام پذيرفت و در پايان تابستان 1356 كار نصب اين واحدها نيز به پايان رسيد. در رژيم گذشته و در دوره تحويل موقت ، كار نگهداري و تعميرات واحدها توسط پرسنل خارجي انجام مي‌گرفت كه با سقوط رژيم و پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي‌پرسنل خارجي به بهانه هاي مختلف و در برخي موارد حتي بدون تحويل دائم واحدها ، و با خيال توقف كامل نيروگاه در آينده نزديك ، ايران را ترك نمودند ،‌ ولي همت و تلاش و پشتكار برادران متعهد و مسلمان ايراني ، در زمان كوتاهي خلاء پرسنل خارجي را پر كرده و با به مدار آوردن تك تك واحدها كه اكثراً هم داراي اشكالاتي بودند و با بهره برداري و انجام تعميرات مختلف بطلان انديشه آنان را به اثبات رساندند. در سال 1360 تعداد 4 واحد ، از واحدهاي گازي آ.ا.گ اين نيروگاه بعلت ضرورت هائي به شيروان منطقه خراسان و در سال 1380 تعداد دو واحد ، از واحدهاي گازي هيتاچي به بندر عباس و نيز در سال 1381 تعداد يك واحد از واحدهاي گازي آ. ا.گ به كيش انتقال داده شدند و در حال حاضر نيروگاه گازي ري داراي 37 واحد گازي از 5 شركت مختلف ( آسك ـ هيتاچي ـ فيات ـ ميتسوبيشي و آ.ا.گ ) مي‌باشد كه قدرت نامي‌نصب شده حدوداً 1200 مگاوات مي‌باشد . در شرايط ISO ،‌ از آنجايي كه قدرت عملي قابل توليد واحدهاي گازي ارتباط مستقيم با درجه حرارت هوا ،‌‏ فشار و نوع سوخت ( گاز يا گازوئيل ) دارد . لذا توليدي عملي آن در فصول مختلف و با نوع سوخت مصرفي متفاوت خواهد بود .
سوخت مصرفي اين نيروگاه گاز و گازوئيل مي‌باشد.
در حال حاضر گاز نيروگاه ري از طريق خط لوله گاز سراسري شركت گاز و توسط دو ايستگاه شماره 1 و 2 نصب شده در محوطه نيروگاه كه ظرفيت هر يك از 110000 متر مكعب در ساعت با فشار Psi 250 مي‌باشد ، تأمين مي‌گردد.
واحدهاي آسك و هيتاچي قديم و جديد از ايستگاه شماره يك و واحدهاي ميتسوبيشي و آ.ا.گ و فيات از ايستگاه شماره 2 تغذيه مي‌شوند.
سوخت گازوئيل در پنج مخزن ذخيره مي‌شود ،‌ سه مخزن هر يك با ظرفيت 8 ميليون ليتر كه واحدهاي فيات و آسك و هيتاچي قديم و جديد را تغذيه مي‌كنند و دو مخزن با ظرفيت هر يك 15 ميليون ليتر كه واحدهاي ميتشوبيشي و آ.ا.گ را تغذيه مي‌نمايند . لازم به توضيح است كه تمامي‌واحدهاي اين نيروگاه هم با گازوئيل و هم با گاز مي‌توانند كاري كنند . مقدار مصرف سوخت در بار پايه در جدول نشان داده شده است.

نقش توربين گاز در صنعت برق :
از توربينهاي گازي استفاده اي غير از توليد انرژي الكتريكي نيز استفاده مي‌گردد . اين توربينها بخاطر خصوصيات ويژه اي كه دارند مي‌توانند براي يك سري موارد ديگر نيز استفاده شوند كه از آنچه مي‌توان نام برد ، استفاده به عنوان موتور جت در هواپيماها براي تأمين نيروي محركه هواپيما و نيز استفاده به عنوان محركه يك پمپ قوي مثل پمپهائي كه جهت تزريق گاز در چاههاي نفت ، جهت بالا بردن راندمان استخراج بكار برده مي‌شود.
ولي معرفي توربين گاز ، عمدتاً آشنايي با توربيهاي گاز صنعتي است كه در صنعت توليد برق استفاده مي‌شوند.
توربين گاز در اواخر دهه 50 ميلادي به عنوان توليد برق در شبكه ها مورد استفاده قرار گرفت و در طي مدت 20 سال ميزان استفاده از آن 50 برابر شده است .
ميزان مصرف برق در ساعات مختلف شبانه روز فرق مي‌كند ، براي مثال در بعضي از ساعات شبانه روز ، ( مانند فاصلة ساعت 10 تا 12 صبح و از تاريك شدن هوا بمدت حدوداً دو ساعت در شب ) مصرف برق خيلي بالاست و به حداكثر خود مي‌رسد و در بعضي ساعات مانند ساعات بين نيمه شب تا صبح ،‌ مصرف برق خيلي پائين است و در بقيه اوقات ،‌ مقدار

 


دانلود مستقیم فایل