روانشناسی · فوریه 2, 2022 0

دریافت فایل مقاله خلاقیت و آزمون آدمک (گودیناف) + پرسشنامه

دریافت فایل مقاله خلاقیت و آزمون آدمک (گودیناف) + پرسشنامه 

 

دارای مفاهیم کلیدی:

مقاله, خلاقیت, و, آزمون, آدمک, (گودیناف), ,, پرسشنامه

 

توضیحات:

آشنایی
• دانش آموزان خلاق اغلب با آب وتاب حرف می زنند.
• جزییات را می‌گویند و رفتارهایشان را به نمایش می‌گذارند.
• می‌خواهند مطرح شوند.
• دنبال سوژه می‌گردند تا برنامه ریزی بکنند.
خصوصیات دانش آموزان خلاق
• دقت و توجه شدید در گوش دادن ، مشاهده کردن یا انجام دادن کاری
• استفاده از قیاس در صحبت کردن
• ابراز هیجان در اثر یک اکتشاف
• عادت به پرسیدن سوال و آزمودن نتایج
• یادگیری از روی ابتکار شخصی
• عادت به گلچین و وارسی منابع مختلف (کتاب، تلویزیون، سوال از استاد، رایانه و…)
• صداقت و میل شدید به اطلاع یافتن از امور
• طرح سوالات عجیب و غیر معمول بالاتر از سطح علمی و سن دانش آموزان
• نگاه کردن با دقت به اشیا
• اشتیاق در صحبت کردن در مورد کشفیات دیگران
• مستقل عمل کردن و حس استقلال طلبی بالا
• شور و نشاط و مشغولیتهای شدید جسمانی
• ادامه کار بعد از تمام شدن وقت (نقاشی کردن بعد از زنگ تفریح ، گوش دادن به موسیقی و …)
• دقت نظر فوق‌العاده و الگو برداری در نگاهها
• استفاده از نظرات و اشیا برای دستیابی به یک هدفی معین
• پی بردن به روابط در اموری که به ظاهر از هم بی‌ارتباطند.
• طرح رابطه‌ها مانند اینکه وقتی برف آب می‌شود رنگ سفید آن کجا می‌رود.
• میل به اطلاع یابی و کشف احتمالات
• علاقه مندی به چیستان و معماها و یافتن پاسخشان
• فکر کردن به چیزی که در تلویزیون ، رایانه و سایر رسانه‌ها نشان داده می‌شود.
• استفاده از اکتشاف یا تجربه
• بررسی و مطالعه الگوهای اختراعی دانشمندان
• مطالعه خاطرات و سخنان دانشمندان و بزرگان
• معاشرت و صحبت با بزرگان و دبیران و احساس لذت از این صحبتها
• دست کاری روابط ریاضی برای ایجاد رابطه جدید
• علاقه‌مندی به فشرده‌سازی و خلاصه‌نویسی مطالب

آموزش خلاقیت (آفرینندگی)
همه روان شناسان پرورشی و متخصصان آموزشی معتقدند که توانایی های آفریننده و شیوه های فکری واگرا را می‌‌توان به افراد، به ویژه به کودکان و نوجوانان، آموزش داد. ما اینجا به طور خلاصه به چند اصل کلی برای پرورش خلاقیت اشاره می‌‌کنیم.
1. تجارب کودکان را به موقعیت های خاص محدود نکنید.
سؤالاتی بپرسید که با چرا و چگونه آغاز می‌‌شوند، نه کجا و چه کسی و چه وقت. سؤال هایی طرح کنید که دارای جواب های متعدد باشند. سؤال هایی که تنها یک جواب دارند منجر به تفکر همگرا می‌‌شوند، سؤال هایی که جواب های متعددی را در یادگیرنده بر می‌‌انگیزانند. شوق تفکر واگرا و آفرینندگی است.
2. برای طرح سؤال‌ها و اندیشه های غیر معمول و بدیع ارزش قائل شوید.
از سؤال های غیر معمول که از سوی دانش آموزان طرح می‌‌شوندو شما از عهده جواب آنها بر نی آیید نهرا
….
آزمون آدمک ( گوديناف)
تست هوش ( سن اجرا: از 3 تا 13 سال)
هدف:
مهمترين هدف آزمون ، تعيين درجه هوشمندی سن عقلی و بهره هوشی کودک است . همچنين اين آزمون را زمانی به کار می بريم که آزمونهای هوشی ديگر مقدور نيست و می خواهيم هر چه سريعتر درباره درجه هوشی کودک به نتيجه برسيم . علاوه بر اين ، اطفالی که زبان نمی دانند و قادر به سخن گفتن نيستند بهترين ابزار سنجش اين آزمون می باشند .
دستور اجرا:
اجرای آزمون ساده است . به کودک گفته می شود : ‘ يک آدم ترسيم کن و هر چه می توانی آنرا زيبا و خوب بکِش ‘ ، اضافه می نمائيم زمان اين کار هر چقدر طول بکشد اشکالی ندارد.

 


دانلود مستقیم فایل