تربیت بدنی و ورزش · فوریه 2, 2022 0

دریافت فایل تحقیق تربيت‌بدنى و ورزش در مدارس

دریافت فایل تحقیق تربيت‌بدنى و ورزش در مدارس 

 

دارای مفاهیم کلیدی:

تحقیق, تربيت‌بدنى, و, ورزش, در, مدارس,تربيت‌بدنى و ورزش در مدارس,تحقیق تربيت‌بدنى و ورزش در مدارس

 

توضیحات:

تربيت‌بدنى و ورزش در مدارس
کودک از ابتداى ورود به‌دنياى مدرسه، پيوسته در اين تلاش است که به زندگى خوب، سالم و پرطراوت دست يابد. در تأمين اين نياز و تحقق چنين هدفي، بهر‌ه‌مندى دانش‌آموزان از امکانات ورزشي، در کنار ساير عوامل تربيتي، بسيار سازنده و مفيد خواهد بود و لذا معلمان آگاه تربيت‌بدنى مدارس، بايستى به آموزش صحيح تربيت‌بدنى به دانش‌آموزان همت گمارند و در اين راه از هيچ کوشش ثمربخشى دريغ ننمايند. کليه تلاش‌ها بايد در جهت توسعه آموزش تربيت‌بدنى و دانش نوين اين رشته در بين دانش‌آموزان باشد چرا که از گذشته‌هاى دور، اعتقاد ما بر اين است که “روح سالم در بدن سالم است”. پس چه بهتر که اين کار، از مدارس آغاز گرديده و به‌نحو صحيح و اصولى دنبال گردد.
روش‌هاى آموزش مهارت‌هاى ورزشى در مدارس
براى آموزش مهارت‌هاى ورزشي، روش‌هاى مختلفى بکار مى‌رود. اين روش‌ها با توجه به تأثير و شرکت حس‌هاى مختلف در يادگيري، در سه گروه به‌شرح زير تقسيم‌بندى مى‌گردند:
– روش تکلمى:
يکى از رايج‌ترين روش‌هاى آموزش مهارت‌ها يا شيوه اجراء يک فعاليت، استفاده از روش تکلمى است. در اين نوع شيوه، معلم مرحله به مرحله يا به‌طور خلاصه، چگونگى اجراء يک فعاليت در مراحل مختلف را فقط به‌وسيله زبان بازگو مى‌کند. او به‌عنوان يک وسيله کمکى اوليه، يادگيرنده را به آنچه در قالب عمل بايد پياده کند آگاهى مى‌دهد و در حقيقت يک تصوير کلى از فعاليت مورد نظر را در ذهن فرد به‌وجود مى‌آورد. در آموزش با اين روش، دانش‌آموزان مراحل مختلف حرکت‌ها را از طريق شنيدن و گوش‌ دادن ياد مى‌گيرند.

– روش مشاهده‌اى:
يکى از مهم‌ترين و سودمند‌ترين راه‌هاى آموزش يک حرکت، نشان دادن آن به دانش‌آموزان است. نشان دادن مهارت يا حرکت معمولاً همراه با توضيح دادن است. نشان دادن حرکت به‌وسيله معلم يا دانش‌آموزان يا وسايل کمک‌آموزشى نظير فيلم و پوستر و عکس مى‌تواند انجام پذيرد. – روش احساس حرکت:
اين روش عبارت است از به‌وجود آوردن احساس حرکتى صحيح با هدايت کردن يک قسمت يا قسمت‌هاى مختلفى از بدن که در حرکت به‌کار گرفته مى‌شود. اين عمل به‌وسيلهٔ معلم يا فرد ماهرى انجام مى‌گيرد. در بسيارى از موارد ديده شده است که برخى از افراد تا زمانى‌که اين حس را پيدا نکرده‌اند، مهارت مربوطه را به‌خوبى انجام نمى‌دهند. به‌عنوان مثال اين عمل براى کسى که وزنه پرتاب مى‌کند و حرکت دست را در موقع پرتاب به‌خوبى نمى‌داند يا کسى که چگونگى پرتاب وزنه را ياد نمى‌گيرد بسيار قابل استفاده است. مورد استفادهٔ ديگر اين روش زمانى است که شخصى دچار نقص عضوى مثل کرى يا کورى باشد. معلم با هدايت کردن اجراء کنندگان حرکت، چگونگى انجام دادن آن را به‌وسيلهٔ به‌وجود آوردن احساس حرکت بدني، به فرد مى‌آموزد.
بهداشت و ايمنى در برنامه‌هاى ورزش مدارس
رعايت بهداشت و ايمنى از موارد مهمى است که در اجراء هر رشته ورزشي، از نظر حفظ سلامت دانش‌آموزان بايد به‌عمل آيد. ايمنى و حفظ بهداشت، خود به‌خود به‌دست نمى‌آيد و بايد ضمن تعليمات هر رشته ورزشي، مقررات ايمنى آن نيز تعليم داده شود. پس از آموزش مقررات ايمنى و بهداشتى رشته‌هاى ورزشي، بر مربيان لازم است که بر اجراء صحيح و کامل آن نظارت کنند تا همه افراد، تمامى توصيه‌ها را بدون کم و کاست رعايت نمايند.
اولين مسئوليت مربيان ورزش، انتخاب زمين و محوطه ورزشى مناسب از نظر حفظ سلامت دانش‌آموزان است. محوطه ورزشى بايد، داراى وسعت کافى بوده و از برجستگى‌ها، موانع و اشيائى که براى سلامت افراد خطرناک است، عارى باشد.
مسئوليت بعدى مربى ورزش اين است که بر رعايت مقررات ايمنى هر رشته خاص از طرف شرکت‌کنندگان نظارت داشته باشد. نظارت و اجراء مقررات ايمنى از مهم‌ترين وظايف هر مربى ورزش به‌شمار مى‌رود. جو بازى بايد ملايم و دوستانه باشد و بر مربيان است که با تمام قدرت، از خشونت در بازى‌هاى ورزشى جلوگيرى کنند، زيرا خشونت در ورزش جائى ندارد.
شايان ذکر است، مقررات ايمنى رشته‌هاى ورزشى بايد در همه جا و در همه مدارس يکسان باشد و همه معلمان بايد در اين موارد هماهنگ عمل کنند. بهتر آن است که مقررات ايمني، در تابلوى اعلانات مدارس نصب گردند تا همواره در معرض ديد و مطالعه دانش‌آموزان قرار گيرد.
استراحت و تمدد اعصاب پس از فعاليت‌هاى ورزشى
استراحت از نظر حفظ سلامت و کارآئى بدن امر مهمى است که بايد به‌خصوص در مورد جوانان که فعاليت آنها بسيار زياد است، مورد توجه قرار گيرد. استراحت و تمدد اعصاب، موجب آرامش‌خاطر و رهائى از عصبانيت و ناراحتى‌هاى روحى است. تحقيقات اخير نشان داده است که عادت دادن دانش‌آموزان به استراحت و تمدد اعصاب، به يادگيرى و آموزش آنان کمک مى‌کند و اضطراب آنان را مى‌زدايد و به‌دقت و قدرت يادگيرى آنان مى‌افزايد. بنابراين لازم است، دانش‌آموزان به ارزش و اهميت استراحت و تمدد اعصاب آگاه شوند. استراحت بعد از هر فعاليت ورزشى بايد جزء عادات دانش‌آموزان قرار گيرد تا به نيرومندى و سلامت آنان لطمه وارد نشود. بايد توجه داشت که بدن از نظرى قواى ذهنى و جسمي، بعد از هر فعاليت به استراحت نياز دارد و هر عضو بدن که بيشتر فعاليت کرده باشد، به‌همان نسبت به

 


دانلود مستقیم فایل