جغرافیا · فوریه 2, 2022 0

دریافت فایل مقاله ای در مورد آب و هواشناسی

دریافت فایل مقاله ای در مورد آب و هواشناسی 

 

دارای مفاهیم کلیدی:

مقاله, ,, آب,, هواشناسی,مقاله ای در مورد آب و هواشناسی

 

توضیحات:

آب و هوا چيست؟
آب و هوا عبارت از آثار و شرايط و عوارض طبيعي در يک جو (هوا کره يا اتمسفر) معين و در يک دوره زماني ثابت است.اين اصطلاح معمولاً در مورد فعاليت شرايط و اوضاع عوارض طبيعي در يک دوره کوتاه مدت (چند ساعت يا چند روز) به کار مي‌رود.هرچند اين واژه در موارد کلي‌تري نظير آب و هواي زمين نيز به کار مي‌رود.
تغييرات آب و هوايي چيست؟
براي تعيين آب و هواي هر منطقه، تغييرات دماي هوا و مقدار باران و برف را در طول سال اندازه گيري مي‌كنند اما براي اين كه آب و هواي جاهاي گوناگون را بشناسيم، بايد اين مقادير را چندين سال پشت سرهم اندازه گيري كنيم. در حال حاضر شرايط آب و هوايي جاهاي مختلف در اثر گرم شدن كره زمين در حال تغيير است. مثلا شهري مثل تهران، تهران در نزديكي رشته كوه البرز قرار دارد. بنا به تعريف آب و هوا، تهران بايد هواي سرد باراني يا برفي داشته باشد، اما مي‌بينيد كه به علت تغيير آب و هوا، از هواي سرد باراني يا برفي چندان خبري نيست!

گاز گلخانه ای چيست؟
به مجموعه‌اي از گازها كه مقداري از انرژي خورشيدی را در جو زمين نگه مي‌دارندو باعث گرم شدن جو مي‌شوند‍‍، گازهاي گلخانه‌اي مي‌گويند. بخار آب(H2O)، دي اكسيدنيتروژن (NO2)، دي اكسيدكربن (CO2) و متان (CH4) گازهاي گلخانه‌اي اصلي هستند. اگر اين گازها در جو نبودند، انرژي گرمايي خورشيد مجددا به فضا بر مي‌گشت و به اين ترتيب هواي زمين ۳۳ درجه سانتيگراد سردتر از الان مي‌شد. اثر گلخانه‌اي به افزايش دماي كره زمين در اثر وجود گازهاي گلخانه‌اي در جو زمين گفته مي‌شود. تحقيقات نشان می‌دهند بين افزايش ميزان گازهای گلخانه‌ای موجود در اتمسفر با گرم شدن کره زمين ارتباط مستقيمی وجود دارد.

 


دانلود مستقیم فایل