روانشناسی · فوریه 2, 2022 0

دریافت فایل تاریخچه مشاوره

دریافت فایل تاریخچه مشاوره 

 

دارای مفاهیم کلیدی:

تاریخچه, , , مشاوره

 

توضیحات:

تاریخچه مشاوره :
فرآیند مشاوره ارتباط نزدیکی با راهنمایی دارد. هرچند راهنمایی فرآیندی گسترده‌تر را شامل می‌شود که تمام امور زندگی فردی و اجتماعی فرد را دربر می‌گیرد، مشاوره قلب برنامه راهنمایی به شمار می‌رود و از خدمات اساسی آن است. با این وصف در تاریخ روان شناسی مشاوره دیده می‌شود که این شاحه از روان شناسی ، با راهنمایی به منزله فعالیتی منظم و سازمان یافته ، در سال 1908 میلادی در شهر بستن ایالت ماساچوست امریکا به وسیله شخصی به نام فرانک پارسونز که به پدر راهنمایی حرفه‌ای مشهور است، آغاز می‌شود.

پارسونز راهنمایی را ابتدا در مقیاسی کوچک و با تاکید بر راهنمایی حرفه‌ای آغاز کرد. بنابراین کار او به مثابه یک نوآوری در نظام تعلیم و تربیت با نارسایی‌هایی توام بود و به دلیل تاکید محضش بر راهنمایی حرفه‌ای ، یک بعدی به حساب می‌آمد. به این ترتیب با توجه به ضرورتهایی که بر لزوم تداوم راهنمایی و مشاوره احساس می‌شد، روان شناسی مشاوره شکل کاملتری به خود گرفت، بطوری که نظریات متعدد در این زمینه ارائه شد و روشها و فنون مختلفی معرفی
مشاوره و راهنمايي :
يكي از تخصص هاي روانشناسي است كه به افراد كمك مي كند تا دشواريهايي كه در زمينه رشد، سازگاري ، پيشرفت ،تصميم گيري و برقراري ارتباط دارند را رفع نمايند و در واقع مشاوره فرآيندي براي شناخت دقيق تر رفتار است كه براي دستيابي به هدفها و عملكردهاي موثر و مفيد كمك مي كند. مشاوره بك معني تجربه كردن نسل آدمي است و از سويي مبحثي نوين است . انسان در طول قرون و اعصار دريافته است به هنگام داشتن مشكل واخذ تصميم ،گفتگو داشتن با يك دوست صميمي ،يك معلم و روحاني همسر ،كشيش يا والدين ……. مي تواند فكر را روشني بخشد ، اخذ تصميم را آسان كندو دلواپسي و اظطراب را كاهش دهد .
آنچه در عصر كنوني تازگي دارد تكوين ورشد مشاوره به صورت يك شغل تخصصي است .تنها در نيم قرن اخير است كه براي فردي ميسر گرديده تا همه عمر و انرژي خود را در نوعي از خدمت مصرف دارد كه به ياري و كمك تخصصي به ديگران است و مي تواند در سراسر زندگي نه تنها مخل درآمد و امرار معاش براي حيات او باشد بلكه شغلي دلپذير است كه هم به رشد و تكامل ديگري مي انجامد و هم به رشد و پيشرفت خود او مي افزايد .

________________________________________
مشاور كيست ؟
مشاور ( counselor ) با اشخاص كار مي كند كه مشكلات آنها ضعيف تر از مشكلات افرادي است كه روانشناليني يا روان پزشك psychiatrist مي بيند .
مشا

 


دانلود مستقیم فایل