جغرافیا · فوریه 2, 2022 0

دریافت فایل نماد ونشانه شناسي شهرستان آستانه اشرفيه ( با تأکيد بر خيابان اصلي)

دریافت فایل نماد ونشانه شناسي شهرستان آستانه اشرفيه ( با تأکيد بر خيابان اصلي) 

 

دارای مفاهیم کلیدی:

نماد ونشانه شناسي شهرستان آستانه اشرفيه,( با تأکيد بر خيابان اصلي)

 

توضیحات:

نماد ونشانه شناسي شهرستان آستانه اشرفيه
( با تأکيد بر خيابان اصلي)

فهرست مطالب
چکيده…………………………………………….3
مقدمه…………………………………………….4
1-طرح مسأله 6
1-1- پرسشهاي تحقيق 7
1-2- روش هاي تحقيق 8
1-3- معرفي تاريخي ـ جغرافيايي ميدان تحقيق 9
1-3-1- تاريخچه 9
1-3-2- موقعيت جغرافيايي 10
1-4-اشکال شهر و کارکردهاي آن 13
•پل کُرپي ( کورپي ) 13
– ساختمان ها 19
1- شکل ساختمان ها 19
2-انواع ساختمان ها (بناها) 24
•فلکه ي کياشهر 27
•بازار 30
1-فضا و مکان بازار………………………………………. . 32
2- زمان و بازار 37
2-1- زمان تشکيل بازار 37
2-2-تأثير زمان بازار بر شهر 38
3-انسان ها (فروشندگان و خريداران) و بازار 40
3-1-زبان و لهجه 40
3-2-پوشاک 42
3-3-نوع محصولات مورد مبادله 44
• حرم آقا سيد جلال الدين اشرف 48
1-مسجد جامع 49
2-حرم آقا سيد جلال الدين اشرف 49

2-يافته هاي پژوهش 56
2-1-پرسش نخست 56
•پل کُرپي ( کورپي ) 56
•فلکه ي کياشهر 58
•بازار 58
• حرم آقا سيد جلال الدين اشرف: 62
2-2-پرسش دوم 63
•پل کُرپي ( کورپي ) 63
•فلکه ي کياشهر 65
•بازار 65
•حرم آقا سيد جلال الدين اشرف 69

3-نتيجه گيري 71
منابع 77
ضمايم 78

چکيده :
در اين تحقيق آنچه به عنوان نمادها و نشانه هاي شهري مطرح مي شود ، در دو مفهوم مورد بررسي قرار مي گيرد :
1. شکل ؛ اين بخش شامل توصيف خصوصياتي از افراد و اشياء مي باشد که ما به عنوان ناظردرآن پديده ها مشاهده مي کنيم که بيشتر شامل خصوصيات ظاهري آن ها مي باشد.
2. کارکرد وکاربري ؛ اين بخش بدان معناست که در کنار مفهوم شکل و ظاهر پديده يا پديده ها ، مجموعه ي اين اشکال در کنار يکديگر معنايي را ايجاد مي کنند که نمي توان آن را جداي از اين شکل يا اشکال دانست ، بلکه به عبارتي مي توان گفت که روح و معناي جسم و ظاهر افراد و اشياء مي باشند .
در اين تحقيق مي خواهيم ببينيم که چه مواردي ( نمادها و نشانه هايي ) در شهرستان آستانه اشرفيه وجود دارند که نشان مي دهند محيطي که ما از آن صحبت مي کنيم يک شهر ا ست و بعد مي خواهيم بدانيم که اين عوامل با توجه به چه معيارهايي يا به عبارت بهتر با داشتن چه ويژگي هايي نشان از يک شهر شمالي (شهري که در شمال کشورايران قرار دارد با ويژگي هاي خاص اين منطقه) مي دهد ؟
البته آنچه در اين تحقيق آورده مي شود با تأکيد خاص بر چند نقطه ي مهم ( پل ، بازار ، فلکه ي کياشهر (ميدان جمهوري) ، حرم آقاسيد جلال الدين اشرف) درخيابان اصلي شهر مي باشد .
ميدان تحقيق ، شهرستان آستانه ي اشرفيه از شهرستان هاي استان گيلان مي باشد که در شرق استان قرار دارد .

کليد واژگان :
آستانه اشرفيه ـ بازارـ زمان ـ شکل ـ شهرـ فضا ـ کارکرد

مقدمه :
آنچه که از آن به عنوان انسان شناسي شهري صحبت مي کنيم ، «مطالعه بر انسان را با حرکت و بر اساس محوريت پديده ي « شهر» در دستور کارخود قرار مي دهد.» ( فکوهي ،1383 ، ص25)
در انسان شناسي شهري ما با دو مفهوم اصلي انسان و شهر و رابطه ي متقابل آن ها سرو کار داريم.
اما در اين مطالعه ي ما در کنار اين دو مفهوم کلي با مفاهيم بي شمارديگري سرو کار داريم که در ارتباط با هم و تأثيرات متقابلي که بر روي يکديگر مي گذارند ، در نهايت از مطالعه ي مجموع آن ها به چيزي مي رسيم که به مثابه روح يک جسم مي باشد .
تا آنجا که ما به کار توصيف اين وضعيت (توصيف خود مفاهيم ) مي پردازيم بيشتر از حوزه ي
مردم نگاري صحبت مي شود و از آنجايي که به تحليل توصيفات مي رسيم ( مطالعه و تحليل مفاهيم در کنار هم ، نه صرفاً توصيف يک مفهوم جدا از ساير مفاهيم ) ، به روح مطلب مي رسيم از حوزه ي انسان شناسي صحبت مي کنيم .
در اين تحقيق سعي محقق بر اين بوده است که پا را فراتر از توصيف پديده ها و مفاهيم نهد و بتواند در کنار توصيف شکل پديده ها به کارکرد آنان نيز بپردازد و تا حد امکان بحث را وارد حوزه ي انسان شناسي نمايد .
در اين تحقيق شيوه ي کار بدين طريق است که چند نقطه ي مهمي را که در خيابان اصلي شهرستان آستانه اشرفيه قرار دارد مورد مطالعه و بررسي قرار دهيم و همانطور که در اين تحقيق به آن ها اشاره مي شود ، اين نقاط به عنوان نشانه اي براي مردم شهر عمل مي کنند .
براي مطالعه ي شهرستان از چندين روش استفاده شده است .
محقق خود درکنار يک شناخت کلي که از شهر در ذهن داشته است ، براي جلوگيري از اشتباهات و همچنين عدم قضاوت در مورد مکاني که سال ها در آن زندگي نموده است ، در ابتدا ي کار چندين بار مسير خيابان اصلي شهر را پياده طي نموده تا بتواند از آنچه که در مورد ويژگي هاي شهر وجود دارد يادداشت برداري کند ، در کنار اين روش از روش عکس برداري نيز استفاده شد که کمک بسياري در پيشبرد کار تحقيق نمود و همچنين گفتگو هايي با افراد محلي نيز داشته است ، در کنار کار ميداني از روش اسنادي و اينترنت استفاده شد .
مشاهده ي شهر در طي دو نوبت ، فروردين(عيد نوروز) و خرداد ماه صورت گرفته است.
در اينجا جا دارد از همه ي عزيزاني که مرا در به انجام رساندن اين تحقيق ياري رساندند تشکر نمايم، دستفروشان عزيزي که در حين فعاليت به بنده اعتماد نموده و سؤالاتم را با حوصله فراوان پاسخ دادند، از شهرداري شهرستان آستانه ي اشرفيه به ويژه جناب آقاي مهندس بي باک ، و خانم ها مولود و هاجر الماسي ماشک و درآخر بايد يک تشکر ويژه از استاد گرامي ام ، جناب آقاي دکتر فکوهي به خاطر تمامي راهنمايي هاي مفيدشان که در زمان تحقيق براي اينجانب داشته اند ، داشته باشم .
اميد آنکه بتوانيم با تمرين هايي از اين دست ، گام هاي هرچند کوچک امّا مؤثري را در جهت شناخت و رفع مسايلي که ناشي از اين عدم شناخت وجود دارد برداريم.

معصومه الماسي ماشک
خرداد 86

1- طرح مسأله :
آنچه در اين تحقيق به عنوان نمادها و نشانه هاي شهري از آن صحبت مي شود ، در دو مفهوم مورد بررسي قرار مي گيرد : 1. شکل 2. کارکرد وکاربري
اما پيش از پرداختن به اين مسأله گفتن نکاتي حائز اهميت مي باشد:
پس مهمترين سؤالاتي که مطرح مي شود به اين شکل مي باشدکه :
به طور کل ما در اين تحقيق مي خواهيم ببينيم که نمادها و نشانه ها به چه اشکالي در شهر وجود دارد ؟ نشانه هاي شهري داراي چه کارکردهايي در شهر مي باشند؟ چگونه نمادها و نشانه ها در شهرستان آستانه اشرفيه نشان مي دهند محيطي که ما از آن صحبت مي کنيم يک شهر (شهر شمالي ) است؟
بنابراين براي نيل به اين هدف ،کار تحقيق را با تمرکز بر روي اين دو نکته پي مي گيريم:
1) شکل : اين بخش شامل توصيف خصوصياتي از افراد و اشياء مي باشد که ما به عنوان ناظردرآن پديده ها مشاهده مي کنيم که بيشترشامل خصوصيات ظاهري آن ها مي باشد ؛ مثلا ًدرمورد انسان ها [شکل اجزاي بدن(چگونگي اجزاي صورت و…)،خصوصيات گفتاري افراد(نوع صدا،لهجه و…)، پوشاک آنان و نقش آنان و … ] و در مورد اشياء که شامل ساختمان ها [ نوع مصالح به کار گرفته شده در آن ها ، شکل سقف،نوع ساختمان ها ] ، و ميدان ( نقطه ي قرار گيري آن ، …. ) مي باشد .
2) کارکرد و کاربري : اما تمامي مواردي که در مفهوم شکل به آن ها اشاره شد ، در کنار شکل ظاهري خود (آنچه که ناظر مشاهده مي کند ) داراي کارکردهايي نيز مي باشند،اين بدان معناست که اين شکل و يا مجموعه ي اين اشکال در کنار يکديگر معنايي را ايجاد مي کنند که نمي توان آن را جداي از اين شکل يا اشکال دانست ، بلکه به عبارتي مي توان گفت که روح و معناي جسم و ظاهر افراد و اشياء مي باشند. مثلا ً نوع پوشش خاص زن دستفروش( نوع بستن روسري و چادر و…) و يا نوع لهجه و بيان کلمات و حتي نوع محصولات و مکان فروش محصولات او ، همه ي اين ها در مجموع علايم و نشانه هايي هستند که به ما اين معنا را منتقل مي کند که اين دستفروش متعلق به شهري شمالي مي باشد و در مراحل نهايي ارتباط اين دستفروش با ساير ويژگي هاي شهرکه در نهايت ، مجموعه اي از اين ويژگي ها در کنار هم سبب تمايز يک شهر شمالي با مثلا ً يک شهر در مرکز کشور يا يک شهر جنوبي مي شود و به عبارتي ما در نهايت به طور ناخود آگاه ويژگي هاي خاص و عام اين شهررا با ساير شهرها را بدست مي آوريم که ما را به يک شناخت خوبي از يک شهر مي رساند.
1-1- پرسشهاي تحقيق :
آنچه که بعد از حضور در ميدان، محقق را به ادامه ي کار تحقيق به صورت سازمان يافته تر و جدي تر واداشت سؤالاتي بود که از مجموعه ي مشاهدات از شهر و متمرکز کردن ذهن بر روي مواردي که در شهر براي اهالي نقاطي حساس به شمار مي آمده اند و اينکه با توجه به موضوع تحقيق (نماد و نشانه هاي شهري) اين موارد مي توانند به عنوان نشانه عمل کنند يا خير ، برايم مطرح شدند، که در صدد پاسخگويي به اين سؤالات بر آمدم البته پاسخگويي به پرسش سوم (به دليل اينکه به نوعي کليت تحقيق در اين بخش تعريف مي شود)را در قسمت نتيجه گيري بيان مي کنم .
1. نمادها و نشانه ها به چه اشکالي در شهر وجود دارد ؟
2. نشانه هاي شهري داراي چه کارکردهايي در شهر مي باشند؟
3. چگونه نمادها و نشانه ها در شهرستان آستانه اشرفيه نشان مي دهند محيطي که ما از آن صحبت مي کنيم يک شهر ( به ويژه شهر شمالي ) است ؟

 


دانلود مستقیم فایل