جغرافیا · فوریه 2, 2022 0

دریافت فایل منوگرافي روستاي سياهكلان

دریافت فایل منوگرافي روستاي سياهكلان 

 

دارای مفاهیم کلیدی:

منوگرافي, روستاي, سياهكلان

 

توضیحات:

«منوگرافي روستاي سياهكلان»

محيط جغرافيايي
هويت ده :
ده سياهكلان در بخش مركزي ، دهستان كمال آباد ، شهرستان كرج ، استان تهران واقع شده است .
حدود جغرافيايي :
در قديم الايام شايد حدود 100 سال پيش كل اين روستا جزو دهستان دماوند بوده است . در اوايل قرن جديد به ساوجبلاغ مرتبط بوده است همانطور كه كل كرج به اين شهرستان مرتبط بوده است . در حال حاضر ساوجبلاغ از حدود 5 كيلومتري بعد از روستاي كمال‌آباد آغاز مي شود . حدود 50 سال پيش منطقه سياهكلان از خيابان هشتم گوهردشت (در حال حاضر) يا خيابان برغان (سابق) از ناحيه‌اي كه بدان جاده برغان مي گفتند آغاز مي شده و به منطقه اي كه اكنون سياهكلان ناميده مي شود ختم مي شده است . اما بعدها قسمتهاي پايين اين منطقه يا به عبارتي از خيابان برغان تا بلوار مؤذن توسط دولت خريداري مي شود . درحال حاضر ملك اصلي سياهكلان از بلوار مؤذن به بالا شروع مي شود . محدودة انرژي اتمي و قسمتي از دانشگاه آزاد و زندان گوهردشت را در بر مي گيرد . اين منطقه از شمال غربي به كوه وبرال و آتشگاه از شمال شرقي به كوههاي پوركان ، جادة چالوس و از شرق به باغستان و از غرب به كوههاي بيلغان منتهي مي گردد . از جنوب غربي به زمين هاي حسن‌آباد كه شامل دانشگاه آزاد اسلامي و دانشگاه هنر است ختم مي شود و جنوب آن به گوهردشت يا وردگرد سابق منتهي مي شود . در جنوب اين منطقه كه گوهردشت كنوني محسوب مي شود . دو خانوادة اصيل به نامهاي منصورخاكي و ناصرخاكي زندگي مي كردند .

زبان محاوراتي روستا :
زبان اصلي محاوراتي اين روستا گيلكي است . به طور كلي در كوههاي اطراف كرج ، مردماني كه از جاده به بالا اقامت دارند گيلكي و از جاده به پايين تركي صحبت مي‌كنند .

آب و هوا
آب و هواي اين ده كوهستاني است . دماي آن به دماي جاده چالوس و طالقان نزديك است . در تابستان خنك و در زمستان بسيار سرد است . در فصل زمستان به دليل كوهستاني بودن اين منطقه برف تمامي اين روستا را سفيدپوش مي كند .

جنس خاك
جنس خاك اين ده رس و ماسه است . در بعضي از مكان ها غلبه خاك رس ديده مي‌شود اما جنس خاك اغلب مناطق ماسه است . جنس خاك باغ ماسه خاكي است كه براي باغداري بالاخص براي درختان هسته دار بسيار مناسب است .

منابع آب
به گفته اهالي ده دو يا سه چشمه در اين روستا منبع اصلي آبياري باغهاي اين منطقه را تشكيل مي دهد . اين چشمة از بالاي كوه سرازير مي شوند و به درون آببندها و رودهاي ساخته شده توسط باغداران هدايت مي گردند و سرانجام داخل استخرهايي به نام عسل مي شوند كه به منظور آبياري درختان باغ در نظر گرفته شده است . معمولاً اين استخرها را قبل از پر كردن آب لايروبي مي كنند تا آب بدست آمده پاكيزه و زلال باشد . در مورد آب شرب روستاييان مي توان از چاهي نام برد كه اهالي روستا در گذشته از آن استفاده مي كردند . اما چند سال به دليل خشكسالي آب اين چاه قابل استفاده نبود . سرانجام سازمان انرژي اتمي چاهي بزرگ و عميق در قسمت پايين روستا زد . هم اكنون لوله كشي آب كه از بالاي سازمان انرژي اتمي به اين روستا مي‌‌آيد از داخل چاه نشأت مي گيرد . از نظر سرويس هاي بهداشتي اكنون هر خانواري يك چاه فاضلاب مختص خود دارد. آب ضرفشويي و حمام نيز داخل يك لولة اصلي شده ، اين لوله به باغات هدايت مي‌گردد و يكي از منابع آبياري شناخته مي شود .

پوشش گياهي
پوشش گياهي دامنه كوههاي سياهكلان گون است كه از آن كتيرا بدست مي آيد . كما و كرزنگ از ديگر گياهان اين منطقه كوهستاني است كه در گذشته از آن براي سوخت حمام و چراي دام استفاده مي شد . از ديگر سبزي هاي كوهي شنگه و آلك است كه ب

 


دانلود مستقیم فایل