مدیریت · فوریه 2, 2022 0

دریافت فایل تحقیق مطالعه تطبيقي الگوهاي نوين مديريت منابع انساني و ارائه الگوي مناسب براي ايران

دریافت فایل تحقیق مطالعه تطبيقي الگوهاي نوين مديريت منابع انساني و ارائه الگوي مناسب براي ايران 

 

دارای مفاهیم کلیدی:

تحقیق مطالعه تطبيقي الگوهاي نوين مديريت منابع انساني و ارائه الگوي مناسب براي ايران

 

توضیحات:

در راستاي سياستهاي وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکي جمهوري اسلامي ايران،طرح تحقيقاتي (( مطالعه تطبيقي الگوهاي نوين مديريت منابع انساني و ارائه الگوي مناسب براي ايران )) انجام پذيرفته و با ياري پروردگار متعال به مرحله نهايي رسيده است .
در انجام اين طرح تحقيقاتي ، يک گروه پنج نفره متشکل از مدير طرح ( آقاي محمد رضا عاطفي ) ، يک کارشناس ارشد و سه کارشناس ، زماني حدوداً سه ماهه را به تحقيق و مطالعه در زمينه سيستم هاي مديريت منابع انساني (HRM ) ، بررسي وضع موجود منابع انساني در وزارت بهداشت و درمان و مدلهاي نوين در اين زمينه گذرانيده اند .
گروه مذکور ضمن استفاده از بسياري منابع داخلي موجود در ايران ، به اين منابع قناعت ننموده و با استفاده از شبکه جهاني اينترنت ده ها مقاله و گزارش چندين کنفرانس مربوط را در زمينه HRM مورد کنکاش و بررسي قرار داده است .
طرح تحقيقاتي مذکور ، در چهار مرحله به انجام رسيده ، که از قرار ذيل مي باشد :
مرحله اول ) مطالعه قوانين اداري و استخدامي جمهوري اسلامي ايران و استخراج مواردي از اين قوانين که مرتبط با مقوله مديريت منابع انساني و يا خطاب به وزارت بهداشت و درمان و کارکنان آن .
مرحله دوم ) استخراج کليات و ادبيات مديريت منابع انساني با استفاده از منابع علمي داخلي و خارجي .
مرحله سوم ) بررسي موضوعي مدلهاي نوين مديريت منابع انساني از طريق مقالات و تئوريهاي روز جهان در اينترنت و مراجعه به کتابخانه هاي دانشگاهها و استفاده از متن سخنرانيها و پايان نامه ها .
مرحله چهارم ) ارائه پيشنهادات و الگوهاي مناسب براي وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکي با در نظر گرفتن الگوهاي نوين جهاني و نتايج حاصل از بررسي چالشهاي موجود در اين بخش .
 گروه مجري طرح ، سيستم مديريت منابع انساني را در زمينه هاي ذيل مورد بررسي قرار داده اند :
1. طراحي ساختار سازماني
2. تامين نيروي انساني
3. آموزش و بهسازي نيروي انساني
4. مديريت عملکرد
5. نظامهاي پرداخت حقوق و دستمزد
6. حفظ و نگهداري منابع انساني
7. جابجايي و ترک نيروي انساني
8. روابط کار
9. سيستم هاي اطلاعاتي منابع انساني
در اين نوشتار کوتاه تنها به شمه اي از آنچه در موارد فوق به انجام رسانيده اشاره مي گردد:
1. طراحي ساختار سازماني : در اين مبحث کارشناسان طراح ، ضمن مطالعه دقيق ، الگوهايي را در باره چرايي و چگونگي ارتباط تنگاتنگ طراحي ساختار سازماني با مديريت منابع انساني ، طراحي ساختار سازماني ، رويکرد نظام مند در طراحي ساختار ، طراحي شغل و تعيين شرايط احراز و همچنين شرح وظايف شغل ارائه نموده اند و شغل هاي موجود در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکي را به گروه هاي تخصصي ، مديريتي ، اداري و خدماتي تقسيم نموده اند .
2. تامين نيروي انساني : در زمينه تامين نيروي انساني به چگونگي دسته بندي اهداف در دسته هدف گذاري هاي استاندارد گرا و نتيجه گرا پرداخته و همچنين روند مراحل استخدام از ابتدا تا انتها مورد بررسي قرار گرفته اند . در اين زمينه نيز ، راهکارهاي نوين جهاني و اهميت کيفيت استخدام و همچنين چگونگي برآورده کردن انتظارات در زمينه شرايط احراز مورد بررسي قرار گرفته اند .
3. آموزش و بهسازي نيروي انساني : در اين مبحث ، آموزش ، چگونگي هدف گذاري آموزش با توجه به اهداف استراتژيک سازماني ، روند دستيابي به نيازهاي آموزشي و همچنين روند برنامه ريزي آموزش و نحوه آموزشهاي داخلي و خارجي مورد بررسي قرار گرفته است . در رابطه با بهسازي نيروي انساني نيز به عمليات رفاه کارکنان و نظريه هاي انگيزش پرداخته ايم که خود بحثي جداگانه و قابل تعمق مي باشد .
4. مديريت عملکرد : آنچه در اين وادي مطرح شده است ، بيان اهداف مورد نظر از انجام اين فرايند ، تعريف شاخصهاي ارزيابي عملکرد ، برنامه ريزي و روند اجراي فرايند ارزيابي عملکرد مي باشد . بعلاوه مبحثي نوين در رابطه با تجزيه و تحليل عوامل شکست در ارائه خدمات (FMEA) بيان شده و اميد است که با بکارگيري دقيق آن ، در ادامه شاهد نتايج مثبتي باشيم .
5. نظامهاي پرداخت حقوق و دستمزد : در اين مبحث ضمن بهره گيري از منابع موجود ، به نقش پرداختي ها در افزايش بهره وري در ارائه خدمات پرداخته شده است . گروه اجرايي طرح همچنين ضمن بررسي الگوهاي موجود در اين زمينه به طبقه بندي اين الگوها مبادرت ورزيده و الگوي پرداخت بر اساس شايستگي عملکرد – که مرتبط با شاخصهاي تعريف شده عملکرد مي باشد را پيشنهاد نموده ، همچنين فرمولهاي ساده اي را جهت اجرا ارائه نموده اند .
6. حفظ و نگهداري منابع انساني : در زمينه حفظ و نگهداري منابع انساني ، گروه مذکور چگونگي ايجاد حس وفاداري نسبت به سازمان و انگيزش قواي انساني را مد نظر قرار داده ، پيشنهادات نويني را به موازات آنچه در دنياي امروز در اين راستا بکار گرفته مي شود ارائه نموده اند .
جابجايي و ترک نيروي انساني : در اين طرح تحقيقاتي جابجايي ، عمدتاً بصورت جابجايي عمودي در نمودار سازماني بررسي شده و همچنين شرايط و چگونگي جابجايي بهينه شرح داده شده است . در مورد ترک نيروي انساني چه به صورت طبيعي آن ( بازنشستگي ) و چه به صورت غير طبيعي ( مثل اخراج کارکنان ) مب

 


دانلود مستقیم فایل