علوم اجتماعی · فوریه 2, 2022 0

دریافت فایل بررسي علل پيشرفت و تعالي فرهنگی ایران

دریافت فایل بررسي علل پيشرفت و تعالي فرهنگی ایران 

 

دارای مفاهیم کلیدی:

بررسي علل پيشرفت و تعالي فرهنگی ایران ,توسعه يعني پيشرفته شدن

 

توضیحات:

چكيده مقاله:
توسعه يعني پيشرفته شدن،رشد كمي و كوشش و راه‌حلي جهت برطرف كردن فشارها و مشكلات كه در ابعاد فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي، سياسي و امنيتي مي‌باشد در اسلام به معني عمران است يعني علاوه بر معناي كمي معناي كيفي هم دارد.
پيشرفت آرماني است كه همه‌ي افراد، اقوام، اقوام، مذاهب، سيلقه‌ها، گرايش‌ها و اعتقادات را زير چتر همبستگي قرار مي‌دهد. كشوري پيشرفته‌اي كه از اين اصول پيروي كند اخلاق به عنوان اصل پايه، وحدت، مسئوليت‌پذيري، احترام به قانون و مقررات، احترام به حقوق شهروندي، عشق و علاقه به كار، تحمل سختي‌ها به منظور سرمايه‌گذاري آينده، ميل به ارائه كارهاي برتر و فوق‌العاده نظم‌پذيري، فن‌آوري، رشد تكنولوژي، بهره‌وري در كليه سطوح فردي تا سازماني.
از موانع پيشرفت، عدم شناخت جايگاه واقعي فردي يا اجتماعي، بحران آفريني‌هاي سياسي و فرهنگي توسط كشورهاي سلطه‌گر، عدم هماهنگي بين مراكز علمي و تحقيقاتي با صنايع مختلف و ساير منابع ، عدم اعتماد به نفس و عدم باور توانايي‌هاي خود، عقب‌نشيني از اصول اسلام عدم جذب نخبگان و مغزهاي متفكر ، عدم شناخت مشكلات مردم از سوي مسئولان، و براي برداشتن اين موانع مي‌توان موارد زير را نام برد:
عزم و اراده جدي و نشاط و اميد، بالا بردن توانمندي‌ها، تقويت روحيه ايماني و و تقوي، ارتقاي دانش و سطح علمي، توكل به خدا، داشتن اعتماد ، انگيزها را مشخص كنيم مسئوليت‌پذير باشيم، سخت‌كوش باشيم، استقامت و پشتكار داشته باشيم، همدلي و اتحاد و يكپارچگي داشته و آن را حفظ نمائيمپس براي پيشرفت و ترقي حداقل در توليد علم و فناوري و رفاه و عدالت اجتماعي و معنويت و استفاده صحيح از نعمات الهي و حرفه‌جويي حرف اول را مي‌زند و براي رسيدن به اين هدف بر تك‌تك افراد جامعه بخصوص بر صاحب منصبان اجرايي و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي فرض است كه در برنامه‌ريزي و قانونگذاريها به نحوي عمل نمايند كه كاملاً اين افق متعالي تبيين شده باشد و بر مجريان امور نيز فرض است كه با اتكاي به لطف و عنايت خداوند متعال در اين راه گام‌هاي استوار و دقيقي برداشته و از هيچ خدمتي فروگذاري ننمايند و به طبع آن ساير قوا و سازمانها و نهادها نيز موظف هستند در اين دولت گام بردارند و در اين ميان نقش مردم و تك‌تك آحاد جامعه نيز در هر زمينه‌اي كه مربوط به آنها مي‌شود از دست‌اندكاران امور در اين زمينه پشتيباني نموده و در اجراي امور و هم چنين در رفع موانع و مشكلات دولت دوش خدمتگزاران صديق اين مرز و بوم تلاش وافر نمايند. هيچ وقت همبستگي ملي و ديني و همدلي خود را از دست ندهيم و به ريسمان الهي چنگ بزنيم كه اين مهمترين سلاح ملت ايران است.

پیشگفتار
با ياد خدا و ذكر نام پربركت او كه آفريدگار جهان و انسان، شفادهنده‌ي دردمندان، نازل‌كننده‌ي كتاب و ميزان، هدايت‌گر گمراهان، مراد و منظور عارفان، ملجا و پناه مظلومان، حامي و پشتيبان مستضعفان، خصم ستمگران و كيفركننده‌ي متجاوزان است.
عصر حاضر براي بهتر زندگي كردن دوران فوق‌العاده‌اي است. در هيچ زماني تا اين حد امكانات و فرصت‌هاي گوناگون براي دستيابي به پيشرفت و توسعه وجود نداشته است.
در واقع آن قدر كارهاي خوب و جالب براي انجام دادن وجود دارد كه شايد بتوان گفت، توانايي تصميم‌گيري و انتخاب راه‌كارهاي مناسب، عامل تعيين‌كننده‌اي در جهت رشد و تعالي محسوب مي‌شود.
امروزه انديشه و تمدن اسلامي جان‌مايه‌ي نيرومندي براي احيا دارد. اگر ما بخواهيم جايگاه شايسته براي تعالي همه‌جانبه داشته باشيم بايد با ترسيم دقيق چشم‌انداز مطلوب، عزم و اراده‌ي جدي، استمداد از عنايات الهي و توكل بر خدا، بالابردن سطح شناخت علمي و همدلي و مشاركت گام برداريم.
باسپاس فراوان

فهرست مطالب:
عنوان صفحه
فصل اول 10
مقدمه(کلیات) 11
فصل دوم 13
جامعه 14
امت 14
ولایت 15
قرآن و عدالت اجتماعی 16
نخبگان و دانشجویان 18
فرهنگ 20
موانع پیشرفت 25
موانع پیشرفت از نظر رئس جمهور 31
راز و رمز سقوط و پیشرفت جامعه از دیدگاه امام علی (ع) 33
توسعه 35
توسعه از نظر اسلام و قران 37
توسعه و پیشرفت ایران 43
چشم انداز بیست ساله ایران اسلامی 45
مقایسه ایران با سایر کشورهای توسعه یافته 46
عوامل پیشرفت 49
پیشرفت فناوری 49
عوامل پیشرفت در جامعه در زمینه رشد و تکنولوژی 51
بهروری 54
انگیزه پیشرفت 57
فصل سوم 59
روش تحقیق 60
فصل چهارم 64
بیان داده ها و تجزیه و تحلیل 65
فصل پنجم 69
نتیجه گیری و پیشنهاد راه کارها 70
مناجات 72
منابع و ماخذ…………………………………………………………………………..74

 


دانلود مستقیم فایل